Hirdetés

2024. június 10., hétfő

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Shadowbull válasza Ezekiell (#49) üzenetére


Shadowbull
addikt

"még nincs is piacon a BMW L3 drive"

Elvileg márciustól szállítják.

A Waymo egy erősen specializált cég, autógyárakhoz semmi köze.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#52) Ezekiell válasza Shadowbull (#51) üzenetére


Ezekiell
veterán

autógyárakhoz semmi köze

Dughatja mindenki a homokba a fejét természetesen, ahogy szeretné :R

Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes békénkben sem bízik. És aki a mi boldog, fényes békénkben nem bízik, az áruló.

(#53) Shadowbull válasza Ezekiell (#52) üzenetére


Shadowbull
addikt

A Waymo nem versenytársa az autógyártóknak. Nem akar autót gyártani és eladni. Hogy mit fog kezdeni az adott technológiával az majd kiderül, sanszosan el akarja majd adni másoknak, mint az Android Automotive OS-t.
Az ilyen jellegű fejlesztések egyébként Európában is teljesen legálisak, az autógyárak is foglalkoznak ezzel, meg a beszállítók is.
Itt például egy Mobileye rendszer önvezet Münchenben. Ja és ez egy 3 éves videó.
[link]

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#54) Tasunkó válasza aujjobba (#42) üzenetére


Tasunkó
senior tag

Ha hordozóelem, vagy mi erre a szakszó, szóval beleszól a futóműbe, akkor a klasszikus autónál is tekintettel kell arra lenni hogy jó helyre kerüljenek a dolgok. Ahogy elnézem a videóban a cell to bodynál is lesz rá biztosan megoldás, mert az akkunak cserélhetőnek kell lenni, így meglesznek a bontási pontok ahol kiszedik az akkut, és a cell kerete a lényegi merevítés, ami ha gyűrődik, egyszerűen kivágják, pórolják valami elemmel, visszahegesztik, és visszateszik az akkut, mondjuk az utastér felől kell megbontani, hogy lehessen vele dolgozni.
Amikor több elemből áll egy rész, azokat is úgy hegesztik egybe, hogy minél inkább hasonlítsanak egy fizikai egészre, itt meg eleve egyben van. Első blikkre az gondolom több varrat kell majd, mint az eddigi szerelési módoknál, ahol az elemek nincsenek végighegesztve, hanem csak a hegesztési pontokon, itt viszont egybe kell majd varrni, mert nincsenek hajtások a lemezen, ahol találkoznak az elemek, hanem élek lesznek, és ez esetben furán festene hogy egymással szembenállnak és csak darabokon vannak összehegesztve meg nyikorogna is. Azért lehetnek trükkök, ahová erős varrat kell majd, meg csak amolyan fedőhegesztés. Nagyon én sem értek hozzá, de pl. a küszöbömet végighegesztettem, pedig hivatalosan le kéne fúrni, és úgy visszarakni az megfelelő elemeket, mint a gyárban, de kinek volt ehhez kedve, szóval a hegesztés nem mindig olyan nagy vesződség, van hogy keresztben félbevágják az autót, és egybehegesztik, tehát az egybevarázsolás ma sem ismeretlen.

Kérek egy számot a jútútú

(#55) stellaz válasza Ezekiell (#52) üzenetére


stellaz
addikt

Még Magyarországon is van fejlesztő központ és vadul új teszt pálya önvezető autók részére.

A Tesla világgá kürtölte, hogy az autoi folyamatosan küldenek adatot, felvételt a központba, így fejlesztve a rendszert és behozhatatlan előnyt biztosítva.
Miközben alsó hangon 10 éve olvastam, hogy az Audi A8-as pont ugyanezt csinálja. Illetve az Audit olvastam hamarabb, szóval inkább a Tesla csinálja azt, amit át Audi. És gondolom mások is pontosan ezt csinálták, ezért jobb pl a Mercedes rendszere. A Tesla cuccára még a Tesla fan Karotta is azt mondta, hogy egy fityinget nem adna érte.
Egyet meg kell jegyezni, vagy van önvezetés vagy nincsen. A szakadékot nem lehet 99%-ban átugrani.

[ Szerkesztve ]

(#56) Alogonomus válasza Ezekiell (#50) üzenetére


Alogonomus
őstag

Nagyon nem transzparens a Tesla kommunikációja.
Lényegében a Tesla már régóta úgy áll a vásárlóihoz, mint amiről a legfrissebb PC-s megvetted, de nem a tiéd balhé is szól. Az OTA frissítésekre támaszkodva a Tesla ilyen-olyan indokokra hivatkozva kedve szerint megvonhatja a jogosultságokat. Egyedül talán az autót magát nem birtokolják még a saját véleményük szerint, de az önvezetésre támaszkodva legrosszabb esetet feltételezve idővel akár az autót is visszahívhatják majd a telephelyükre arra hivatkozva, hogy szerintük az autónak is csak a használati jogát vásárolta meg az ügyfél, és azt nem ruházhatja át másra, szóval majd a Tesla eldönti az új használó személyét, de addig is elgurítják a gyanútlan új tulajdonos háza elől az autót.

(#57) Ezekiell válasza stellaz (#55) üzenetére


Ezekiell
veterán

Magyarországon tényleg egy fityinget nem ér az EAP, ez tény. A legújabb FSD viszont már egész jó - kolléga nap mint nap azzal jár, és saját bevallása szerint vezet olyan jól az FSD, mint ő.

Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes békénkben sem bízik. És aki a mi boldog, fényes békénkben nem bízik, az áruló.

(#58) stellaz válasza Ezekiell (#57) üzenetére


stellaz
addikt

Most nem tudom, hogy ez az fsd rendszert, vagy a kollégádat minősíti inkább...

Karotta is lelkendezett, hogy 3 napig olyan faszán ment az autó, hogy ő már csak hátradőlt és élvezte, majd a 3. vagy 4. napon a Moszka téren az autó elfelejtett kanyarodni és a padkán kitörte a kerekét és oltári szerencse, hogy nem ütött el gyalogost, vagy kerékpárost. A frissített Modell 3 egyébként nem látta az autó előtt guggoló operatőrt sem... ott van Karotta videójában, nézd meg. Ez így nem önvezetés.

Ahogy az sem önvezetés, ha akárcsak pár naponta vagy akár pár havonta bele kell nyúlnom a kormányba vagy a fékbe. Ahogy az sem önvezetés, ha jogilag a sofőr felel mindenért.

Egyébként az első néhány komolyabb sofőr nélküli baleset véget fog vetni az egésznek, mert ha más nem, akkor az emberek fogják szabotálni ezeket az autókat.

[ Szerkesztve ]

(#59) Ezekiell válasza stellaz (#58) üzenetére


Ezekiell
veterán

háde háde héde csókolom, zavar van a fejekben!

amit Karotta tesztelt, ami Európában használható, az az EAP: enhanced autopilot. Ami az USAban van, az az FSD. A kettő között világegyetemnyi különbség van, én utóbbiról beszéltem.

Önvezetésnek meg szintjei vannak, L1től L5ig. Amit te szeretnél, az az L4/L5 - de odáig el kell jutni. Nem a Concorde volt az első repülő se :P

Egyébként az első néhány komolyabb sofőr nélküli baleset véget fog vetni az egésznek
Volt belőlük már jópár, mégis halad előre a dolog.

Aki mibennünk nem bízik, az önmagában sem bízik. Aki mibennünk nem bízik, az a mi fényes békénkben sem bízik. És aki a mi boldog, fényes békénkben nem bízik, az áruló.

(#60) stellaz válasza Ezekiell (#59) üzenetére


stellaz
addikt

A tesla akkor sem látta az előtte lévő embert, ha az éppen nem az FSD szoftver futott, tudtommal ugyanaz a hardver van mindegyikben. Az embert még egy sima ultrahangos parkradarnak is látnia kéne, nem hogy ennek a cuccnak.

Az L1-L4 szerintem az nem önvezetés. Kell hozzá jogsi, sofőr, stb. Sok esetben még ront is a helyzeten, ha nem kell annyira ébernek lenni.

A balesetekből volt egy-kettő valóban, ami jelentős lakossági és hatósági ellenálláshoz is vezetett, pedig ott aztán van operátor is, meg komoly felügyelet a kísérleti autók mögött. Ha ezek tömegesen elterjednek, akkor nem lesz ott humán operátor sem, meg semmi. Hekkelni is könnyű lesz őket, elég hozzá két bója az autó elé és mögé, hogy lebénítsák az autót. Hozzáteszem, így egy rablótámadást is elég könnyű lesz kivitelezni. Elég az autó elé-mögé állni az üres úton, aztán szevasz, az nem megy onnantól sehová, szabad a préda.
A jogi dolgok pedig pláne nem rendezettek, ezekből óriási botrányok lesznek. Olyan egyetemi tanulmányt is olvastam, hogy az autonóm autók a dugót is növelni fogják, mert egy autonóm villanyautót pl olcsóbb lassan köröztetni a városban, vagy beállítani a dugóba, mint leparkolni.

[ Szerkesztve ]

(#61) Shadowbull válasza stellaz (#60) üzenetére


Shadowbull
addikt

Attól a pillanattól kezdve önvezetés, amikortól az autóé a felelősség és nem a sofőré. Ez L3-tól van így.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#62) adamssss válasza stellaz (#58) üzenetére


adamssss
veterán

Egyébként az első néhány komolyabb sofőr nélküli baleset véget fog vetni az egésznek, mert ha más nem, akkor az emberek fogják szabotálni ezeket az autókat.

Ez egy oltári marhaság. Az önvezető autók már akkor jobbak lesznek ha csak egy százalékkal lesznek biztonságosabbak a többinél és ezzel mondjuk éves szinten 100 000 ember életét mentik meg. Hozzáteszem már most jobban, pontosabban óvatosabban vezet egy tesla FSD mint a legtöbb emberi sofőr.

De fontos leszögezni hogy az önvezető autó is fog tudni tévedni mert nincs tökéletes sw viszont ismétlem nem is ez a cél hanem az, hogy a nagyátlagnál jobb legyen és ha ezt elérjük akkor már megérte. Persze lesznek hőbörgők de azok mindig is voltak minden változásnál. Ez a jövő tetszik nem tetszik.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#63) stellaz válasza Shadowbull (#61) üzenetére


stellaz
addikt

Tudom, de ezekhez még kell sofőr, mert ezek csak bizonyos szakaszokon, bizonyos sebesség tartomány és látási viszony között működik. Pluszban talán vissza is adhatja még a kontrollt, ha az autó úgy ítéli meg. Ennek sok értelme nincsen, ha kell hozzá jogsi, a kormány mögött kell lenned és még figyelned is kell, hátha vissza akarja adni a kontrollt. Dugóban kényelmes, hogy araszol, de nagyjából ennyi.

Nálam az az önvezetés, amikor a ház előtt beülsz hátra, közlöd a bármilyen uticélt és egészen odáig elvisz minden körülmény között.

[ Szerkesztve ]

(#64) Shadowbull válasza adamssss (#62) üzenetére


Shadowbull
addikt

"már most jobban, pontosabban óvatosabban vezet egy tesla FSD mint a legtöbb emberi sofőr."

Ez egy teljesen megalapozatlan kijelentés, és nem is igaz.

"nem is ez a cél hanem az, hogy a nagyátlagnál jobb legyen"

Nem ez a cél, mert így az életben nem fogják tipusengedélyeztetni tudni.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#65) joghurt válasza Shadowbull (#61) üzenetére


joghurt
addikt

Nem tudom, ezt a hülyeséget honnan szeded, és terjeszted. A J3016 szerintem elég egyértelműen leírja az egyes szinteket. Az L3 szerint "Driver must appropriately respond to a request to intervene." és a fallback responsibility is a sofőré.

A tej élet, erő, egészség.

(#66) Shadowbull válasza stellaz (#63) üzenetére


Shadowbull
addikt

"Pluszban talán vissza is adhatja még a kontrollt, ha az autó úgy ítéli meg."

Így van, de nem teheti meg azonnal, 10 másodpercig tudnia kell kezelni a helyzetet akkor is, ha olyan szituációba kerül, hogy át akarja adni a kormányt. Addig a 10 másodpercig is az autó a felelős.

Ez egy óriási dolog egyébként, sokan nem értik ennek a jelentőségét. Ezért csak játék jelenleg amit a Tesla művel, mivel semmiféle felelősséget nem vállal, így gyakorlatilag szart se ér.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#67) adamssss válasza Shadowbull (#64) üzenetére


adamssss
veterán

Ez egy teljesen megalapozatlan kijelentés, és nem is igaz. - Miből gondolod? Merthogy a statisztika nem téged igazol az adott km-re vetített balesetek számában súlyozva természetesen az arányokkal.

De pontosan az a cél, hogy az önvezető autó biztonságosabb legyen mint a sofőrök. Soha senki nem gondolja, hogy tökéletesek lesznek, mert ennyi erővel repülők sem repülhetnének mert ott is van kockázat, hogy meghibásodik stb mégis kapnak engedélyt.
Vagy pl autonóm metrók stb.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#68) Shadowbull válasza joghurt (#65) üzenetére


Shadowbull
addikt

"Driver must appropriately respond to a request to intervene."

Így van, ha az autó felszólította hogy vegye át, akkor 10 másodpercen belül át kell venni. De addig az autó a felelős.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#69) Shadowbull válasza adamssss (#67) üzenetére


Shadowbull
addikt

"Merthogy a statisztika nem téged igazol"

Nincs erről semmiféle megbízható statisztika. Nem kell elhinni kapásból amit a Tesla hazudik.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#70) cucka válasza Shadowbull (#64) üzenetére


cucka
addikt

Ez egy teljesen megalapozatlan kijelentés, és nem is igaz.
Ha jól emlékszem, a baleseti statisztikák ezt már igazolták. Bár lehet, hogy nem volt jó a módszertan.

Nem ez a cél, mert így az életben nem fogják tipusengedélyeztetni tudni.
A Mercedes önvezetése is kapott típusengedélyt. Ott sem állítják, hogy a rendszer sose hibázik, hanem azt, hogy ha hibázik, a gyártó vállalja érte a felelősséget.
Ezért is vannak ennyire szűkre szabva a működési feltételei.

(#71) stellaz válasza adamssss (#62) üzenetére


stellaz
addikt

"Az önvezető autók már akkor jobbak lesznek ha csak egy százalékkal lesznek biztonságosabbak a többinél és ezzel mondjuk éves szinten 100 000 ember életét mentik meg. "

Ezt sokszor hallottam, de csak azt nem, hogy ez mit is jelent. Definiálnád a többieket? Merthogy jogsi nélküli józsi a fék nélküli roncsban, bebaszva is a többiek közé tartozik, meg józan béla is, aki 30 év alatt soha nem okozott balesetet és a null kilométeres, legfejlettebb vezetéstámogató rendszerrel felszerelt autót vezet most is. Apám lábában több millió km van szó szerint és egyszer adott betétlapot, mert amikor hátulról belénk jöttek, akkor az ott maradt üvegszilánkkal mentünk tovább, ami leesett és kárt okozott a mögöttünk jövőben. Na, valahogy ez lenne a cél szerintem.

(#72) stellaz válasza Shadowbull (#66) üzenetére


stellaz
addikt

Értem, de ez miatt kell lennie embernek az autóban, akinek van jogsija, a kormány mögött ül, nem alszik, figyel, készen áll 10 másodperc alatt átvenni a vezetést mondjuk filmnézés közben is.
Ennek mi értelme?

(#73) cucka válasza stellaz (#71) üzenetére


cucka
addikt

A "biztonságosabb a többinél" az a baleseti statisztikák javulását jelenti. Tudod, ezeket nyilván tartják, számolják, mérik. Nem olyan hűde bonyolult gondolat.

#72stellaz
Az L5 önvezetést jelenleg nem tudják megcsinálni.
Az L3-at meg tudják, ezért megcsinálták.

Ami kicsit árnyalja a képet, hogy nagyon szűkre van szabva a működési feltételrendszere, csak a legdrágább Mercedes modellekhez elérhető, és amerikában évi 2500 dollár :Y az előfizetési díja.

[ Szerkesztve ]

(#74) stellaz válasza cucka (#70) üzenetére


stellaz
addikt

"Bár lehet, hogy nem volt jó a módszertan."

Én 10 másodperc alatt futom a maratont, bár lehet, hogy nem jó a módszertan.

(#75) Dißnäëß válasza stellaz (#71) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Ember-ember, 1:1, ugyanúgy, ahogy egy lefizetett ork szavazata is ugyanannyi, mint egy kétdiplomás budai jogászé. Ez egy ilyen rendszer.

A statisztikát nem érdekli, ki van beb*va és ki nincs, meg kinek kéne vezetni és kinek nem.

Téged sem kéne, hogy érdekeljen, mert nem Isten vagy, csak egy számadat egy mondanám Excel-ben, de nyilván nem abban - statisztikai értelemben.

Szóval igen, amint az önvezetéssel kevesebb ember hal meg, mint humán vezetéssel és ezt így 1:1 egymás mellé lehet tenni (márpedig lehet), akkor máris az önvezető nyert. Az eloszlás kutyát nem érdekli, emberélet = emberélet, mert ez egy ilyen rendszer. Még akkor is, ha minket érdekel, mert én is mondhatnám, hogy az ork szavazata érjen 0.1-et, a kétdiplomásé meg 2-t, de sajnos nem ilyen világban élünk (különben már Svájc 2 lennénk).

Számok, statisztika, semmi több.

[ Szerkesztve ]

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#76) stellaz válasza cucka (#73) üzenetére


stellaz
addikt

"Nem olyan hűde bonyolult gondolat."

Nem olyan bonyolult, csak komplett egyetemi képzés épül erre.

(#77) worxland válasza stellaz (#63) üzenetére


worxland
addikt

"Nálam az az önvezetés, amikor a ház előtt beülsz hátra, közlöd a bármilyen uticélt és egészen odáig elvisz minden körülmény között." - nagyot mondtál, persze gondolkodás nélkül.

"bármilyen úticél"+"minden körülmény között":
hatótávon kívüli cél
ónos eső+jégpáncél
bezárt kerítés
20 centi hó
baleset miatt nem tudsz haladni
te szenvedsz balesetet (legyünk optimisták, beléd jöttek, nem te/autód a felelős)
elromlik valami a járgányban

Ezek téged nem érdekelnek, menjen az autó, ahogy akar...

''It's difficult to work in a group when you're omnipotent.'' - Q

(#78) adamssss válasza stellaz (#71) üzenetére


adamssss
veterán

Az a baj, hogy ilyen döntéseknél statisztikákban kell gondolkodni amire az "átlag" ember nem képes. Minden tiszteletem Édesapádé de gondolom megérted, hogy a döntéshozóknál ez nem sokat nyom a latba. Amiket írtál az a két véglet de itt nagyságrendeket kell nézni nem a sokaságból kiragadni egy egy példát és azok alapján döntést hozni. Az viszont igen, hogy rohadt sok a baleset ami emberi mulasztásból pl sima gyorshajtásból adódik, vagy mert az adott ember fáradt, ideges, mobilozik stb.

Shadowbull: Baromira van csak kellene tudni angoldul meg leglaább a google első találatokat elolvasni:

The results showed that human ridehail drivers had a crash rate of 50.5 crashes per million miles (CPMM), while self-driving cars had a crash rate of 23 CPMM. Moreover, human drivers were the primary contributors to 69 percent of their crashes, while self-driving cars were the primary contributors to only 10 percent of their crashes.

Forrás: https://www.warpnews.org/transportation/self-driving-cars-are-safer-than-human-drivers-study-shows/

De itt egy másik is: https://www.theverge.com/2023/12/20/24006712/waymo-driverless-million-mile-safety-compare-human

[ Szerkesztve ]

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#79) cucka válasza Dißnäëß (#75) üzenetére


cucka
addikt

De akkor hogyan akarod mérni az önvezető rendszerek minőségét? Mi az állítás?
Minden civilizált országban mérik a balesetek számát, körülményeit, részletes statisztikát vezetnek róla.
Ez nem elég jó neked, szemben a saját kocsmapulti anekdotáiddal a jól vezető apádról meg a balesetet okozó bebaszott Józsiról?

Mi lesz a következő? Nem stopperrel mérjük az autók gyorsulását, hanem mindenki elmeséli a sztorijait, hogy kit nyomott le a lámpánál? Mert kb. ez ez a szint, amit előadsz.

[ Szerkesztve ]

(#80) Shadowbull válasza stellaz (#72) üzenetére


Shadowbull
addikt

Például az hogy az autó autópálya dugóban élvezeti magát. Kurva sok időt töltöttem már életemben ilyenekben, én örülnék neki.
Ha pedig felemelik a sebességet 130-ra és sávot is fog tudni váltani, akkor gyakorlatilag autópályán önvezető lesz. Ez is egy szuper dolog, halálosan unom az autópályát. Szívesen olvasnék közben például.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#81) Shadowbull válasza Dißnäëß (#75) üzenetére


Shadowbull
addikt

Leírhatod ezerszer, az engedélyezés akkor sem így működik.

De hogy ne menjek messzire: a jogosítvány szerzés sem így működik. Ott sem az átlagnál kell jobbnak lenni, hanem egyszerűen nem lehet hibázni vizsga közben.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#82) Shadowbull válasza adamssss (#78) üzenetére


Shadowbull
addikt

Ezek a statisztikák szart sem érnek. Amíg az emberi statisztikába beleszámít az összes ember által vezetett összes kilométer, országúton, városban, autópályán, vidéken, esőben hóban télen nyáron, addig az önvezető autók egy szűk területen, erisne kontrollált körülmények között vezetnek.
A két szám egyszerűen nem összehasonlítható.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#83) Dißnäëß válasza adamssss (#78) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Rengetegen mobiloznak. Ha ezt lehetne büntetni felvétel alapján, én is mobiloznék akkor, amikor látom, hogy a mellettem lévő pötyög menet közben - katt és küldeném 2 helyre, BRFK és Budapesti Autósok Youtube, mehet szégyenfalra. (Oké. Fix kameráznám, tükör alattival, vagy oldalra feltapasztanék egyet). Katasztrófa. :(

KRESZ alapján dugóban állva sem megengedett - piros lámpánál viszont igen, amíg a piros tart. Elvileg (ha jól értelmeztem).

De ma már messziről kiszúrom, ha vki mobilt nyomkod. M0 tele ilyen zombival .. amikor 110-es táblánál megy középsőben (b*ik kijönni szélre), én oldalról feljövök, tolja a kövéret, nehogy elé húzzam be, oké elengedem, semmi racing, utána meg látom hogy a sáv egyik vagy másik szélén megy huzamosabb ideig látványosan, néha bekorrigálva középre és nagyjából tojik arra, hogy 110-es korlátozásnál, szabad üres sávban elkezd lassulni 100-ra majd 90-re.. kiteszem balra, elmegyek mellette, ott pötyög... :W :W :W

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#84) Dißnäëß válasza Shadowbull (#82) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Ma.
Várom a kommented 5 év múlva ugyanerre, egy akkori "körkép".
Aztán 10 év múlva.

Én itt leszek.

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#85) adamssss válasza Shadowbull (#82) üzenetére


adamssss
veterán

Ja ha te mondod akkor ok. Innentől kezdve én kiszálltam mert te még semmi konkrétumot nem mondtál csak anonim tagadsz objektív számokat.

Hozzáteszem még abban sincs igazad, hogy a jogsi szerzésnél nem lehet hibázni. De rohadtul lehet van is 10 pontod amit veszíthetsz. Nagy hibát valóban nem véthetsz. Na pont ez lesz az önvezető autóknál is.

Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...

(#86) Shadowbull válasza Dißnäëß (#84) üzenetére


Shadowbull
addikt

Nem a jövőről volt szó.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#87) Shadowbull válasza adamssss (#85) üzenetére


Shadowbull
addikt

Abszolút mondtam konkrétumot. Hogy te nem érted az nem az én problémám.

"Na pont ez lesz az önvezető autóknál is."

Nem így lesz. Ma sem így homologizálják az autókat.

[ Szerkesztve ]

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#88) Dißnäëß válasza adamssss (#85) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Pont 10 ponttal (azaz 11-el) buktam anno elsőre, de mind egypontos kis hiba volt, a nagy hiba 3-pontos volt akkor. (Nyilván nem piros lámpa, mert az sehány pontos, az bukta) :D Másodjára átmentem 2-vel.

Lehet hibázni. :K A mértéke a kérdés itt is.
Amiből szintén lehet statot csinálni :)) ;]

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#89) Dißnäëß válasza Shadowbull (#86) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Szar hírem van, az idő telik, a technológia pedig nem ül a fenekén, hanem fejlődik.

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#90) cucka válasza Shadowbull (#82) üzenetére


cucka
addikt

A linkelt statisztikában a San Francisco-i emberi taxisofőröket hasonlították össze az önvezető taxikkal.

Szóval nem, ebbe pont nem számít bele minden ember által vezetett kilométer. Kifejezetten almát hasonlítottak össze almával.

(#91) Dißnäëß válasza cucka (#90) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Amúgy most nem védeni akarom a balesetezőket, de a mai közúti közlekedési szabályrendszert is a balesetek "triggerelték" és indukálták, nem úgy jött, hogy hát vannak a lovas szekerek, meg vannak ezek a gőzös szekerek, aztán akkor KRESZ, nesze, hanem szépen évről évre alakult.

Ha már San Francisco :) [link]

Az önvezetéssel is ez lesz. Kritika hegyek, dobálják, köpködik, lesznek balesetek, igen, lesznek hibák, igen, de átmegy ezen a csecsemőkori időszakon - mint minden technológia amíg ki nem forr - utána pedig itt lesz velünk, drasztikusan hatékonyabban segítve mindennapjainkat, mint mi magunk csináljuk most.

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#92) Shadowbull válasza Dißnäëß (#89) üzenetére


Shadowbull
addikt

Valóban, bár sokkal lassabban mint ahogy azt 6-8 évvel ezelőtt gondolták.

Pazarol a világ, én meg segítek neki.

(#93) Dißnäëß válasza Shadowbull (#92) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Amúgy nem tudom, mi lesz itt, ha a "Skynet" magára ébred, de nem fogják kihagyni a "buliból". És nem az autónak kell dolgokat kiszámolni, egy "connected city-ben" a jövő városában simán lehet, hogy a szemben lévő lámpaoszlopra tett edge computing kütyü végez a kocsinak gyorsan olyan számításokat, hogy "mit tegyél, ha ez és ez és ez történik" adott kereszteződésben, mint vmi sakkjátszma, ergo az emberi reflex töredéke alatt le tud reagálni egy olyat, amikor egy motoros keresztbe rongyol a Hungárián 180-al piroson át és hasonlók és mondjuk kell vésztolatnia hozzá az autónak 1 métert, hogy ne bombázza le a kocsi orrát...

Csak mondtam valami nagyon fura példát.

Nagyon át fog alakulni a világunk. Minden sci-fi játszik. Reméljük, a békésebbek csak... főleg. De félek, hogy a társadalom és a szociológiai faktorok hamarabb elhoznak egy "nagy égést" (amiben próbálok nem hinni), mint maga a technológia, lásd AI.

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

(#94) peppa válasza Dißnäëß (#89) üzenetére


peppa
tag

Rengeteg kételyem van ezzel az FSD-vel és nem technikailag, hanem hogy mihez kezdünk vele.

Elképesztő erőforrás és erőfeszítés megy el arra, hogy egy apró szeletét az emberek belső problémáiból eredő áldozatoknak megpróbáljuk technológiával elkerülni. Az elkerülés átmenetileg hasznos, ha közben a valódi problémával is foglalkozunk. Van olyan elképzelés, ami szerint az emberi figyelmetlenség, felelőtlenség, idegesen, kapkodva, sms-ezve gyorshajtva autózás egy technikai elkerüléssel megoldható és nem fog visszaütni keményen más helyzetben, ha ezekre élethelyzetekre nem tudunk valódi figyelmet és segítséget kialakítani?

Egy szuper FSD-vel ez biztosan csökkenthető, de a probléma emberi része megmarad és azt hihetjük, hogy valamit most tényleg előre léptünk ezzel. Majd kiderül mit tanultunk meg az elmúlt évekből, aki majd nem vesz FSD autót, az lesz felelőtlennek kikiáltva? Behajtás csak FSD-vel, mert mi odafigyelünk egymásra?

(#95) stellaz válasza Shadowbull (#80) üzenetére


stellaz
addikt

De ez egy kényelmi funkció, nem közlekdési forradalom.

(#96) stellaz válasza worxland (#77) üzenetére


stellaz
addikt

ez lenne az önvezetés, ha pl olyan ül az autóba, akinek nincs jogosítványa (vagy nem vezetheti az autót, mint utas), akkor ha mondjuk félúton ónos eső esik, akkor ott marad az út közepén, mert kapitulál az önvezető rendszer? Vagy hogyan kell majd ezt elképzelni?

(#97) cucka válasza stellaz (#95) üzenetére


cucka
addikt

Aki megoldja az önvezetés problémáját, az egyik napról a másikra duplázza-triplázza a teljes közúti logisztikai iparág hatékonyságát.

Amerikában másfél millió, Európában kb. félmillió kamionsofőr van, akik fizetést kapnak, szabad napot, betegszabadságot, és a nap nagy részében a pihenőidejüket töltik, nem is vezetnek.

Ha te csak kényelmi funkciót látsz ebben a sztoriban, akkor háttal ülsz az eseményeknek.

(#98) stellaz válasza cucka (#79) üzenetére


stellaz
addikt

Én írtam az anekdotákat és pont azt vezettem elő, hogy aki pl soha nem balesetezett, azt hogyan lehetne beleültetni egy olyan önvezető autóba, aki csak az átlagot ugorja meg, tehát rosszabb?

Illetve mivel új autókról van szó, ezért nem sem a törvényszegők, sem a régi autók nem képezhetik a baleseti statisztikák alapját. Az összevetést nyilván az új, legmodernebb elérhető vezetéstámogató funkcióval felszerelt autóval kell összehasonlítani, azonos látási, forgalmi, stb viszonyok között.

Ezért röhej általános baleseti statisztikákra hivatkozni.

Kedvencem, mikor valaki kimegy valami ázsiai országba és látja, hogy mennek tökön paszulyon keresztül, motoron se sisak, se semmi és mivel az alatt az 1 hét alatt nem látott balesetet, levonja a következtetést, hogy sokkal biztonságosabb, mint az európai közlekedés.
Közben meg:

(#99) stellaz válasza cucka (#97) üzenetére


stellaz
addikt

Szerintem olvasd újra, amit írtam, meg amire válaszoltam.

(#100) Dißnäëß válasza peppa (#94) üzenetére


Dißnäëß
veterán

Ezekkel az aggodalmakkal egyetértek, én sem tudok a mai világgal feltétlen azonosulni. Közben a bolygó egy pöcegödör lesz alattunk lassan és azokra a problémákra, afrikai éhezésre, mélyszegénységre, társadalmi egyenlôtlenségre ki gondol ? Ezeket milyen tech fogja végre mikorra egyszer s mindenkorra kezelni ?

Kell egy "Isten" fölénk, mert a meglévô elkövette azt a hibát, hogy kezünkbe adta a szabad akaratot. Ha ez az AI lesz, újraeloszt, pontoz, megfigyel, full Orwell², az a világ sem lesz jobb.

Nem tudom, merre az elôre, nekem a jelenlegi pálya nem tetszik.

Nemzetállamoknak annyi, big corp diktál mindenhol és ahol mem tetszik Neked a big corp, oda erôt allokálnak, a megvett-zsebretett usa hadigépezet mozgósul és a demokrácia exportálásának jótéteményes kamuja alatt a földdel tesz egyenlôvé, hacsak nem állsz be gyorsan a sorba és teszed amit mondanak.

Messzire vezet ez a "milyen problémákat kezelünk és nemkezelünk" kérdés. Valahogy azt látom, nem a megfelelôeket.

POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.