Hirdetés

2024. június 10., hétfő

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) CPT.Pirk


CPT.Pirk
Jómunkásember

Ideje volt! Már évekkel ezelőtt meglépte ezt az AMD, azóta AMD hardver mellett nem kell gyári AMD drivert telepíteni Linuxon mert faszán mennek a Cyberpunk szintű játékok is, sőt az igen sikeres SteamDeck se született volna meg e nélkül.

Egyébként érdekes, hogy viszonylag sokáig húzta ezt az nVidia. Régebben az AMD hardverekkel volt a szívás Linux alatt, aztán a fent említett új hozzáállás óta ez már nincs így.

Az nVidiánál valahogy azt érzem, hogy minden döntésüket kizárólag az anyagi haszonszerzés vezérli.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#2) ddekany válasza CPT.Pirk (#1) üzenetére


ddekany
veterán

"Az nVidiánál valahogy azt érzem, hogy minden döntésüket kizárólag az anyagi haszonszerzés vezérli."

Az AMD-ét nem? Ők miért csinálták?

(#3) CPT.Pirk válasza ddekany (#2) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Nem akartam AMD vs nV vitát nyitni. Igazából nem tudom, hogy az AMD anno miért csinálta, és azt sem, hogy miért vártak vele olyan sokáig. Anno eléggé trágya volt a Catalyt Control Center Linux alatt, még olyan dolgok sem mentek benne, hogy pl. megjegyezze a scaling csúszka beállítását, így minden boot után összement kép fogadott a képernyőn... Aztán szerencsére az egész CCC-t dobták a kukába, mindegyik oprendszer alatt.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#4) popacsek


popacsek
csendes tag

Ahh... nouveau. Több gépnél is tapasztaltam problémát vele, nekem a nouveau a hulladék kategóriába tartozik:
- fekete képernyő induláskor
- nem ismeri fel a külső monitort
- felismeri a monitort, de nem tudja rendesen kezelni

(#5) ttt válasza CPT.Pirk (#1) üzenetére


ttt
senior tag

Na de anno mit szívtam legalább, hogy alátegyem a gyári AMD divert, amikor már nem is kellett volna, csak éppen számomra nem volt egyértelmű, hogy nem is kell :U :C

A cikkhez: Azért énbennem vannak fenntartások annál az 5fps-nél, mert, ha mondjuk elérne egy játszható ~20+fps-t még csak-csak. Az AMD-n, Ubuntuval a Doom 2016-ot 130+fps-el mutatták be, ha jól rémlik.

(#6) .LnB válasza CPT.Pirk (#1) üzenetére


.LnB
titán

Amíg valakinek 85% a piaci részesedése, azt csinál, amit akar.

ttt
Ha végig olvastad volna a hírt, nem lennének fenntartásaid. Le van írva, hogy miért ennyi.

[ Szerkesztve ]

„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”

(#7) ddekany válasza ttt (#5) üzenetére


ddekany
veterán

Ja, elég furcsa. Ez azért nem az optimalizálatlanség kategória. De legalább őszinte, hogy FPS-el egyött posztolta. ;]

(#8) ughhh


ughhh
senior tag

Ne legyenek senkinek illúziói, hogy hű de rendesek. A nyitás oka a szuperszámítógépekben a gyorsító kártyák jobb kihasználása, hatékonyabb skálázása etc.. majd megírják jobban a kernelfejlesztők mi nem értünk hozzá ;]

(#9) CPT.Pirk válasza ddekany (#7) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Nem mondanám furcsának mert ez kvázi az első verzió, ami egyáltalán képes már futtatni 1-2 ilyen címet. Innen még hónapok vagy évek mire eléri fps-ben a megfelelő szintet.

.LnB: jah.

ttt: és itt a vicc az, hogy az esetek kb. felében gyorsabb a nyílt AMD driver, mint a gyári. A gyári driverre mondta az AMD pár éve, hogy a "prémium ügyfelek" számára készül. Vagy valami ilyesmi.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#10) #88750080


#88750080
törölt tag

Értem én, hogy a driverek a későbbi fázisban fognak optimalizációt kapni, és először csak egy proof-of-concept kód születik, de ez az 5 fps akkor is durván alacsony. Ennél még egy szoftveres rendering is gyorsabb lenne. Nálam pl. akármennyire is kezdetleges volt egy driver, teljesen játszható fps-eket hozott. Az optimalizáció már szinte csak arra ment ki, hogy mondjuk a 385 fps-t tornázzuk fel 405 környékére.

Amúgy nem értem, az nvidiának mi szüksége volt beállni ebbe a jóemberkedő opensorba. Az AMD meg egyebek esete érthető, ők a gyengébbek, hulladékabbak, nekik más választásuk nagyon nincs, mint "userbarát" céget játszani, de hogy az nvidia is elqrvult, az már durva.

(#11) Abu85 válasza ddekany (#7) üzenetére


Abu85
HÁZIGAZDA

Ez teljesen normális. A cél az jelenleg, hogy maguk az alkalmazások hibátlanul fussanak. Ez jelent majd egy jó alapot, és utána hozzák a sebességet.

#10 ervinke78 : Mert piacoktól esik el azzal, hogy nincs openszósz. Például ott a Steam Deck, amibe szállíthatnának ők is hardvert, de nem tudnak, mert nem nyílt a szoftver, így a Valve nem is veszi őket számításba. Mostanra valószínűleg felmérték, hogy negyedévente dollármilliós nagyságrendű lehet abból a kiesés, hogy openszósz nélkül mennek, és ennyi pénzért már megéri openszószra dolgozni.

Ez nem jóemberkedés, hanem üzlet. Bizonyos projekteknél a fő igény az openszósz, és ha nincs a hardver mellé, akkor nem is tudnak eladni nekik semmit. És azzal dollármilliók esnek ki, amelyek potenciálisan behúzhatók lennének.

#9 CPT.Pirk : Igen. Az AMD-nél a zárt Linux driver főleg azoknak készül, akik kérnek valami durvát, és meg kell csinálni, mert sok pénzt talicskáznak a céghez. Ilyenre nyilván az openszósz projekt nem jó. Az NV-nél sem lesz az, mert nekik is lehetnek ilyen ügyfeleik, de ezért tartják meg ők is a gyári projektet. Viszont a hosszabb távú cél az, hogy az általános projekt az openszósz legyen, ahogy az AMD-nek is az.

[ Szerkesztve ]

Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

(#12) fatpingvin válasza ddekany (#7) üzenetére


fatpingvin
őstag

ezt nevezi a szakma proof of conceptnek... komolyan, ne csináljunk már úgy mintha nem az lenne hogy MINDEN szoftver így kezdi, csak nem mindegyikről van status report ilyen korai szakaszban.

itt most baromira nem az a lényeg hogy a szoftvere renderinghez hképest ez milyen tempót tud hanem az hogy a nyílt megoldással is már funkcionálisan működőképes a hardver kihasználása.

én magam részéről kifejezetten örülök neki hogy jött ez a hír.

[ Szerkesztve ]

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#13) fatpingvin válasza #88750080 (#10) üzenetére


fatpingvin
őstag

lyézusom... ekkora baromságot leírni, elképesztő :D tanulod valahol vagy helyből vagy ennyire?

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#14) kriszpontaz válasza #88750080 (#10) üzenetére


kriszpontaz
veterán

"Amúgy nem értem, az nvidiának mi szüksége volt beállni ebbe a jóemberkedő opensorba. Az AMD meg egyebek esete érthető, ők a gyengébbek, hulladékabbak, nekik más választásuk nagyon nincs, mint "userbarát" céget játszani, de hogy az nvidia is elqrvult, az már durva."

Ekkora hülyeséget rég láttam már leírva. Jár a keksz.

(#15) ughhh válasza #88750080 (#10) üzenetére


ughhh
senior tag

Menj át a wotinfora fórumozni, ott vannak ekkora kaliberek :DD

(#16) ddekany válasza fatpingvin (#12) üzenetére


ddekany
veterán

Nem cikiskedésnek szántan, csak tényleg meglepett, mert mégis csak a GPU-val számoltatta, szóval mivel töltötte az az időt. De, ilyet nem fejlesztettem, szóval minden lehetséges.

(#17) fatpingvin válasza kriszpontaz (#14) üzenetére


fatpingvin
őstag

korábbi hozzászólásaiból is elég erősen süt hogy nem simán fogalmatlan hanem tényleg minősített eset :D színfoltnak viszont nagyon jó, vicces néha az értelmes diskurzusban olavsni ilyen egetverő ostobaságokat is.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#18) fatpingvin válasza ddekany (#16) üzenetére


fatpingvin
őstag

nem is vettem cikiskedésnek, csak arra próbáltam rávilágítani hogy a lényeg most itt nem a nyers hasznos számítási teljesítmény, még.

a GSP firmware hardverbe pakolásával a drivert elég alaposan át kellet gyúrni, nyilván ahol most tart a dolog az még egy nagyon korai fejlesztési fázis, de ez az állapot kb az összes fejlesztésnél jelen van. a különbség az hogy mondjuk a gyári, closed driverről nincs kifelé látható status report abból a szakaszból amikor még csak itt tart, de ne legyenek illúzióink.

most erre azt tudom mondani hogy az Apple M1 GPU linuxos driverét Lina legelőször konkrétan úgy demózta hogy az adatot egy USB2.0 linken küldte a vasra, ami nyilvánvalóan brutális bottlenecket jelentett IO szempontból. arról nem beszélve hogy ennek a konstrukciónak a gyakorlati alkalmazhatósága erősen közelíti a nullát, viszont arra jó volt hogy demonstrálja a driver alapszintű működőképességét. ez egy ilyen ipar :)

[ Szerkesztve ]

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#19) JohnyX


JohnyX
junior tag

Sosem értettem (valószínűleg bennem van a hiba) miért nem jó egyes embereknek a gyári egyszerűen telepíthető driver. Miért ölnek bele tenger munkát, hogy megcsinálják ugyanazt amit az nvidia software mérnökei egyszer már elkészítettek.

(#20) fatpingvin válasza JohnyX (#19) üzenetére


fatpingvin
őstag

maga a felvetésed is értelmezhetetlen.

a gyári nvidia driver egy teljesen rendszeridegen pacni amit gyakorlatilag lehetetlen a rendszer többi részével párhuzamosan karbantartani, nem lehet bele olyan fonkciókat pluszként beépíteni amit a nvidia nem tartott szükségesnek, nem lehet portolni olyan oprendszerekre amiket a nvidia nem tartott érdemesnek támogatni, nem lehet átírni hogy adott esetben egy, a nvidia elképzeléseitől eltérő frameworköt is támogasson... soroljam még? és ezek nem elméleti fejtegetések, mindegyikre tudok teljesen egzakt valós példákat hozni.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#21) JohnyX válasza fatpingvin (#20) üzenetére


JohnyX
junior tag

[link] Havonta / másfél havonta adnak ki drivert Linuxra . Ennél gyorsabban frissítik az alkalmazásokat? Pl. mire nem jó a zárt kodu driver?

(#22) fatpingvin válasza JohnyX (#21) üzenetére


fatpingvin
őstag

hogy milyen gyakran adnak ki az lényegtelen, az a kérdés hogy mit. kb az egyetlen ami elmondható hogy követik hellyel közzel a mainline stable release-t.

a zárt driver pl baromi sokáig alkalmatlan volt wayland alá, csak xorg-ra volt értékelhető megoldás. ez azzsem a 470-es csomaggal változott, ami finoman szólva a late from the party jelenségkör.

custom konfigurációjú kernelekkel rendre csak gondok voltak, pedig ez egy teljesen normális use case, hülyeség elvárni hogy mindenhova a default kernel konfiggal fordítsanak.

csomó architektúra kimaradt a támogatásból ugyanis kb csak x86ra, ARM-re meg a computing drivereket egy ponton PPC-re fejlesztették. ha mondjuk egy modernebb SPARC gépben akart valaki GPU computingot az meg volt lőve. ez viszont csak egy példa, a lényeg az hogy cross-architecture kompatibilitás elég nevetséges állapotban van. a RISC-V-ről nem is beszélve, egyre relevánsabb és jó kérdés mi van most ezzel.

OpenBSD-re emlékeim szerint a mai napig nincsen normális nvidia driver és nem azért mert ne lenne rá igény vagy fejlesztői szándék. a FreeBSD driver köré tákolgatnak valamit hogy hellyel-közzel menjen emlékeim szerint.

Vulkannal is emlékeim szerint volt egy elég vaskos lemaradás, ebben viszont nem vagyok biztos, utána kéne néznem.

ja, arról meg ne is beszéljünk hogy a gyári driver konkrétan direkt framebuffer konzol support nélkül van megírva, a natív console mode is valami grafikus izé, rendkívüli módon gyűlöltem használni. értem én hogy a fbcon drivereket nem igazán lehet tisztán unloadolni de ez is egy olyan kérdés hogy hadd döntsék el már a júzerek mi kell nekik. ez a grafikus console mode nagyszerű dolog ha van natív framebuffer konzol alternatívája.

[ Szerkesztve ]

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#23) #88750080 válasza fatpingvin (#13) üzenetére


#88750080
törölt tag

Jöhettek azzal, hogy "mekkora kaliber" vagyok, stb., de egyrészt

- csak a hülye nem látja, hogy az ingyenes és nyílt cuccokkal mint egyfajta ultimate eszközzel kb. minden szereplőnek a piacszerzés a célja, vagy legalábbis az, hogy a saját megoldása terjedjen el egy akár már meglévő megoldással szemben, amennyire csak lehet - más kérdés, hogy egyes "közösségek" tagjai felé ezt még jóemberkedésként is el lehet adni, ahol az átlagpistike nettó haszonélvezőként párás szemmel tapsol hozzá, mert azt hiszi, hogy őt is bevonták a csapatba (1. mi szüksége erre az nvidiának, 2. kár, hogy a sörrel ezt senki nem csinálja meg)

- driverek, apik tekintetében korábban sem mondtatok semmi érdemlegeset, nemhogy részletekbe menő dolgokat, szóval erről ennyit

(#24) CPT.Pirk válasza JohnyX (#21) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Pl. régebbi nVidia kártyákhoz már nem ad ki drivert az nVidia. Ez azért baj, mert a régi driverek nem mennek újabb Xorg verziókkal (ami viszont frissül időnként), így ha ilyen kártyád van, akkor kénytelen vagy a nyílt drivert használni.

De mondok egy másik példát, bár gyakorlati haszna nem sok van de érdekes, hogy a nyílt AMD driverben összehozták a sugárkövetést 5000-es szériás Radeonnal is Linux alatt, miközben hivatalosan csak, a 6000-es szériától van RT, mert onnantól van hardveresen beépítve a képesség. Az előző szériából hiányzó hardveres blokkot megcsinálták szoftverből...

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#25) #88750080 válasza CPT.Pirk (#24) üzenetére


#88750080
törölt tag

Ahogy a MS is megcsinálta ugyanezt a DX12 RT-vel, compute shaderekkel emulált raytracing egy GF1060-on, vagy legalábbis egy 1080-on biztosan.
Ez pont a házon belüli szoftveres raszterizálás (WARP) teljes megimplementálásának az analógja, más kérdés, hogy performance tekintetében kb. semmire nem jó.

[ Szerkesztve ]

(#26) fatpingvin válasza #88750080 (#23) üzenetére


fatpingvin
őstag

mindenki tökéletesen tisztában van vele hogy az open source nem egy elvi/ideológiai dolog hanem egy fejlesztési modell, szóval teljesen felesleges kört futottál ezzel. nem jóembereskedés hanem egy kézenfekvő megoldása annak hogy működjön a cuccod nagyjából bármin amire adódik olyan mértékű igény hogy kerüljön mögé fejlesztői kapacitás is és ezzel ne neked kelljen közvetlenül foglalkozni.

driverek, apik tekintetében mire vagy kíváncsi? szerintem pontosan eggyel feletted írtam pont ezekről.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#27) Dr. Akula válasza #88750080 (#10) üzenetére


Dr. Akula
félisten

A Wright tesók repülője se ment Mach 3-mal, nem is értem miért nem hagyták ott helyben abba a repülést...

Mi a bajod az open source-szal, bántott? Inkább örülni kéne neki hogy valaki csinálja, te ingyen használhatod, és nem tudnak a fizetősek se elszállni árban, ha van konkurrencia. Játékon (meg szpesöl biznisz programokon) kívül mire nem elég egy Linux? Netezni, filmet nézni, önéletrajzot gányolni pont megteszi, és ez az otthoni számítógép felhasználás kb. 90%-a. Ha még menne mellé a játék is teljesítményvesztés és kompatibilitási problémák nélkül, akkor az lenne a kérdés hogy mire kell még a Windows.

#26fatpingvin: "mindenki tökéletesen tisztában van vele hogy az open source nem egy elvi/ideológiai dolog"

Én mondjuk nem, az FSF meg mégannyira se. Az Nvidia pedig azért állt be a sorba, hogy a linuxosok is megvegyék a hardverét, ne automatikusan a konkurrenciához menjenek. Valószínűleg úgy ítélték meg, hogy a Linux van már akkora piac, hogy megérje érte 1-2 programozót foglalkoztatni. Ez elég nyomós érv nekik, nyomósabbat találni se tudnának. :)

[ Szerkesztve ]

(#28) CPT.Pirk válasza #88750080 (#25) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Wow, erről nem hallottam. Érdekes.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#29) fatpingvin válasza Dr. Akula (#27) üzenetére


fatpingvin
őstag

állj. az open source egy development stratégia. amiről te beszélsz az a szabad szoftveres elvek (free software principles.)

ez utóbbit direkt nem kavartam ide mert elvinné a totyikot egy olyan irányba amiről a topiklakók túlnyomó többsége képtelen normálisan diskurálni, arról nem is beszélve hogy a nagyrészüknek valszeg fogalma sincs a kérdésről.

[ Szerkesztve ]

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#30) ughhh válasza CPT.Pirk (#28) üzenetére


ughhh
senior tag

Ne bólogass még mindig erről van szó, posztoló egy gyökér!
"Amúgy nem értem, az nvidiának mi szüksége volt beállni ebbe a jóemberkedő opensorba. Az AMD meg egyebek esete érthető, ők a gyengébbek, hulladékabbak, nekik más választásuk nagyon nincs, mint "userbarát" céget játszani, de hogy az nvidia is elqrvult, az már durva."

(#31) JohnyX válasza CPT.Pirk (#24) üzenetére


JohnyX
junior tag

Az nvidia [link] ezekhez a kártyákhoz ad friss drivert Windows alatt. A 400/500 sorozat támogatását lezárták 2018.03-ban. A 600/700 sorozat egyenlőre kap időnként, biztonsági frissítést. Ha még Windows alatt se költenek driverre akkor majd pont más rendszeren fognak ;)

(#32) CPT.Pirk válasza JohnyX (#31) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

AMD oldalán az AMDGPU-ban már megvan a támogatás a 7000-es radenokhoz is, amik utoljára 2018-ban kaptak egy legacy drivert Windowsra. Ha az AMD meg tud ilyet csinálni, akkor az nVidia is.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#33) ddekany válasza JohnyX (#31) üzenetére


ddekany
veterán

De nem is arról van szó, hogy bántjuk az nVidia-t, mert nem ad ősi kártyákhoz drivert, ami az újabb disztókon megy. Hanem hogy az open source driver ezt a gondot megoldja (jó eséllyel).

(#34) JohnyX válasza ddekany (#33) üzenetére


JohnyX
junior tag

Jelenleg az nvidia ad x86/x64 Windows, x86/x64 Linux, Arm32/64, x86/x64 FreeBSD, a Solarist tényleg "dobták" 2017-ben. Szerintem amilyen régi kártyához nincs gyári támogatás ahhoz lehet, hogy "mokolnak" ilyen teljesítményű drivert. De a működésre semmi garancia nem lesz.

(#35) ttt válasza .LnB (#6) üzenetére


ttt
senior tag

Azon túl, hogy végigolvastam az biztos, viszont abban már nem vagyok annyira , hogy te értve el tudtad olvasni azt, amit én írtam.
De megfejtem, csak neked: Elég kontraproduktív addig demózni valamit, ami ennyire képes. Elég lett volna bejelenteni, hogy biztató, hogy elindultak már játékok, de még sok a munka. Nem nézett volna úgy ki, mint tehénen a gatya.

[ Szerkesztve ]

(#36) fatpingvin válasza ttt (#35) üzenetére


fatpingvin
őstag

nemérti.

nem az a demónak a fókusza hogy mekkora a teljesítmény, ember :D ez a demó egy proof of concept hogy a gyakorlatilag elejéről újraimplementált driver és API már működik annyira standard módon hogy el lehet indítani a tetején egy komplex célalkalmazást ami azzal hiba nélkül képes együtt működni.

az értetlenkedőknek akik nem hajlandóak érteni hogy ez miért igenis demóérett dolog annak csak annyit tudok mondani hogy tájékozódjon még elég sokat a kérdés kapcsán és kerüljön ténylegesen képbe azzal hogy hogyan is néz ki egy ilyen fejlesztés, ne csak a partvonalról károgjon mint egy agyatlan konzumer.

A tipikus munkafolyamat legjobb tesztszimulációja a tipikus munkafolyamat. A "napi anti-corporate hsz"-ok felelőse :)

(#37) Rowon válasza #88750080 (#10) üzenetére


Rowon
veterán

Userbarátkodás... lónak a füle. Minden vállalat elsődleges célja a profitszerzés, minden más másodlagos. Az AMD azért lovagolta meg az open-source-ot, mert látták, hogy ott van egy piaci rés, amit érdemes lehet betölteni. Jól is tették. A Steamen sem azért fejlesztették a Protont, hogy a pingvines emberkék ne unatkozzanak, hanem, mert abban is van pénz.

[ Szerkesztve ]

Az emberiség két legnagyobb találmánya az írás és a mikrohullámú sütő.

(#38) kriszpontaz válasza Rowon (#37) üzenetére


kriszpontaz
veterán

A Proton alapja volt a Steam Deck-nek. Anélkül az sem lehetne sehol.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.