Hirdetés

2024. június 2., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#52951) CPT.Pirk


CPT.Pirk
Jómunkásember

Még mindig az LTC3810 táp témában van kérdésem. Most egy teljesen új nyákon van, ami nem hasonlít a korábbiakra. Tapasztalat:

-üresjáratban a megfelelő feszültség megvan.
-terhelés hatására csökken a kimenő feszültség, rendesen terhelve le is megy nullára, majd a terhelést levéve helyreáll a kimenet
-üresjáratban mikor pulse-skip módban megy a táp, akkor ugye csak nagyon rövid ideig vannak bekapcsolva a mosfetek és hosszabb szünet telik el a bekapcsolások között, de az alsó mosfet kikapcsolása után ringing fordul elő, nem is akármilyen. Szkóppal nézve 33Vp-p, 1.4MHz-es csillapodó rezgést látok. (38Vdc a betáp)

A digikeyen van pár jó leírás a témában, lényegében a leírtak szerint nyák parazita kapacitás / induktivitás okozza a problémát. [http://www.digikey.com/en/articles/techzone/2014/aug/resistor-capacitor-rc-snubber-design-for-power-switches] Ott azt írják, hogy az alsó mosfettel párhuzamosan tegyünk egy 100p-s lowesr kondit, majd addig növeljük az értékét, amíg a ringing frekvenciája a fele nem lesz, mert akkor az eredő parazita kapacitást a négyszeresére növeltük és onnan már ki lehet számolni a szükséges "snubber RC" tagot.

Na a gond az, hogy 800pF-ig lehetett emelni a párhuzamos kondit, ott 1MHz-re csökkent a rezgés frekvenciája, de ez felett már nem ment a táp, így nem tudtam lemenni 700kHz-re. Rajzoltam ebből görbét, nem lineáris a csökkenés, szóval nem tudom megsaccolni a megfelelő értéket.

Az előző nyákon és a bemutató nyákon sem tapasztaltunk ilyen jelenséget. Át kellene alakítani a nyákot megint, hátha jó lesz? :F

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#52952) Batman2 válasza CPT.Pirk (#52951) üzenetére


Batman2
őstag

Vagy 3 évvel ezelőtt én is építettem egy tápot ezzel az ICvel, de sajnos nekem egyáltalán nem működött, pedig meg szereztem hozzá a javasolt FETeket is.
Én négy FETes kapcsolást építettem, mert olyan célra használtam volna.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#52953) Batman2 válasza Lompos48 (#52946) üzenetére


Batman2
őstag

Akár ennél a BSS-en levő kapcsolásnál!

Az ott közölt formában szerintem semmi értelme, mert úgy 4 V jut a szondára, aminél már mindenképpen van vízbontás. :U

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#52954) Lompos48 válasza Batman2 (#52953) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Akár ennél a BSS-en levő kapcsolásnál!

Nem láttam linket/rajzot. :N Ezért nem tudom kommentálni a Zeneres kérdésedet.

(#52955) Batman2 válasza Lompos48 (#52954) üzenetére


Batman2
őstag

[link]

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#52956) Lompos48 válasza Batman2 (#52955) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Inkább vedd ki az emitterből a Zenert. Akkor 4V-ról 0.7V-ra csökken a küszöb. Ha pedig a Zener helyett egyetlen diódát teszel, anóddal felfelé, akkor kb. 1.5V lesz. Kettővel 2.2 stb.

(#52957) CPT.Pirk válasza Batman2 (#52952) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Nem egyszerű azt az IC-t beállítani, a gyári doksija nem ír le mindent. Az LtPowerCAD-ben van hozzá makrós xls fájl, az minden paraméterét kiszámolja, beleértve a rendkívül bonyolult visszacsatoló szűrő méretezését is.

Egyébként a gyári bemutató kapcsolás sem működik jól ahhoz az IC-hez, mert az egyik bemenetet nem elég lekötni egy kondival a földre, kell oda egy 1MOhm is...

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#52958) kmisi99


kmisi99
addikt

Ahogy sejtettem a városomban nincs semmiféle boltban kondenzátor nem hogy tantál kondi. Na most mint tudjuk 47uf 10v körüli kell. Itthon tudnék 50uf sima elektrolit kondit bányászni valami döglött cuccból, a tb6612FNG vezérlőhöz, így laikusként nem tűnik nekem annyira nagy eltérésnek. Mindenesetre kondi nélkül is működött megfelelően, bár csak másodpercekre próbáltam ki.

[ Szerkesztve ]

(#52959) Kernel válasza kmisi99 (#52958) üzenetére


Kernel
nagyúr

Még mindig nem tudjuk, hogy motortápot szűr vagy a logikai tápot, de ilyen kis eltérésnek nincs jelentősége. Ha csak a gyári szórást nézzük:

J: 5 %
K: 10 %
M: 20 %

Ezek a szabványos betűjelek, ha nem is pont SMD-nél, de más alkatrészeknél.

De működés szempontjából sem számít. A gyári adatlapon mellesleg 10 μ elkó van és vele párhuzamosan 100 nF. Utóbbi a nagyfrekvenciás viselkedést javítja, tehát a meredek impulzusok "lágyítását".

Nagyjából azt lehet mondani, hogy a kétféle kondenzátor előnyeit egyesíti a tantálkondi.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#52960) tordaitibi válasza kmisi99 (#52958) üzenetére


tordaitibi
veterán

Jo Istenke aldjon meg, tapot szursz, nem toresponti frekit allitasz be 0,2dB pontossaggal, tedd mar be azt az elkot polaritashelyesen, es vele parhuzamosan egy 10-470nF keramiakondit.
Rogzitsd oket a panelhoz egy csepp muanyagragasztoval, es 10 evig mukodni fog minimum :-) :-)

(#52961) kmisi99 válasza Kernel (#52959) üzenetére


kmisi99
addikt

Végül egy régi egérben megtaláltam a megfelelőt, egy 47uf 16V sima elektrolit kondit. Akkor ráforrasztom azt.

Akkor az SMD kondin lévő sötét vonal az megegyezik a sima kondin lévő vonallal? A polaritásra gondolok.

Végül ilyen lett, ha azt mondjátok jó akkor megy is bele a kész járműbe tenni a dolgát.


[ Szerkesztve ]

(#52962) PHM válasza kmisi99 (#52961) üzenetére


PHM
addikt

Megméred, hogy a kondenzátor melyik padja van rövidzárban
a táp negatív pontjával, s oda forrasztod az elkó negatívját.
(Ami egy széles csíkkal jelölve is van.)
Azh SMD tantál elkóknál ugyanis tudtommal a pozitívot jelölik csíkkal.
Legalábbis az 1 mikrós SMA-nál így van.
Nem tudom, ennél a méretnél is így van-e, ezért mérj, mielőtt forrasztasz.

Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?

(#52963) kmisi99 válasza PHM (#52962) üzenetére


kmisi99
addikt

Valóban! Amire én a negatívat kötöttem arra nem sípolt be a multiméter, a másik lesz a negatív!

(#52964) PHM válasza kmisi99 (#52963) üzenetére


PHM
addikt

Ezt a saját káromon voltam kénytelen megtanulni.
Rutinból forrasztottam be az elkókat, majd amikor visszahozták a vezérlést,
hogy nem működik, csodálkoztam.
Az a kis rohadék 20-25 perc melegedés után kezdett annyira átvezetni,
hogy a 78L05-ös táp IC kimenő feszültsége leesett.
Ráadásul kihűlés után megszűnt/lecsökkent az átvezetés.
Mivel a nyákok tesztjét kb 10 perc alatt lezavartam, a hiba nem jött elő.
4 készletet javítottam garanciában.
A dolog szépsége az, hogy most direkt megnéztem 2 adatlapot is,
egyikben sem volt utalás a polaritás jelölésére. :W

Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?

(#52965) Lompos48 válasza PHM (#52964) üzenetére


Lompos48
nagyúr

Megint tanultam valamit. És kiderült, hogy eddig még nem matattam ilyen kondival. :)

(#52966) kmisi99 válasza PHM (#52964) üzenetére


kmisi99
addikt

Köszönöm, hogy szóltam, lehet megint átéltem volna egy pukkanást.

Illetve köszönöm mindenkinek aki segített, szar lett volna heteket várni, hogy Kínából megjöjjön az új vezérlő, így meg egy forintomba nem került.

És ma estére teljesen elkészült ez a gányolt tákolt autó. :DDD


Itt egy kis videó róla, a kanyarodási rendszere igazi kuriózum lett. [link]

(#52967) Batman2 válasza kmisi99 (#52958) üzenetére


Batman2
őstag

Én ráraknék a helyedben simán egy 100mikro 16V-os elektrolitot, garantáltan semmi problémát nem okoz.

Üdv.

Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

(#52968) kmisi99 válasza Batman2 (#52967) üzenetére


kmisi99
addikt

A netes képek alapján 47uf 10 vagy 16V ost találok, gondolom akkor jól meglesz a mostani 47uf 16v ossal is. Igazából vicces, de össze lett rakva a kocsi, még pár nap lesz az életciklusa onnantól porosodni fog míg nem lesz egy új projektem.

[ Szerkesztve ]

(#52969) bim


bim
veterán

Üdv urak!
Van egy öreg 380/220V-os 750W-os villanymotorom ami le van kötve220V-ra és a kondi egy halk pukkanást hallatott működés közben azóta nem indul csak búg és apró lökésre lendül be a motor. Utána megy rendesen viszont semmilyen felirat nem látszódik a kondin hogy pótolhassam. Milyen értékűt kell vennem? :F

(#52970) soldi3r válasza bim (#52969) üzenetére


soldi3r
veterán

Indito kondinal 20uF/100W-tal szamolnek.

E30 (oo=[][]=oo)

(#52971) kmisi99


kmisi99
addikt

Heló! Olyan kérdésem volna, hogy már beépítettem két 18650 lítium akkut sorba kötve. Nem tudom könnyen kivenni őket. így külön külön tölthetem őket? Szóval először az egyiket majd a másikat. Viszont mivel be vannak építve az egyik végük össze van kapcsolva. Az egyszerűbb érthetőség miatt itt egy kis vázlat.

Természetesen töltés alatt a fogyasztó le lesz kapcsolva. A töltést pedig filléres lítium akku töltő áramkör végezné.

[link]

[ Szerkesztve ]

(#52972) gyenesmartin válasza kmisi99 (#52971) üzenetére


gyenesmartin
őstag

Persze töltheted egyenként. Én is úgy csináltam régen.

(#52973) didyman válasza Samus (#52904) üzenetére


didyman
őstag

De, eszi, csak az óra nem méri.

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52974) didyman válasza Samus (#52919) üzenetére


didyman
őstag

Azért, mert szegény aszinkron motoron, ha csökkented az effektív feszültséget, előbb-utóbb eléred azt, hogy a közegellenállást nem fogja tudni leküzdeni a (z a)szinkron fordulatszámán, tehát lassul.

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52975) bim válasza soldi3r (#52970) üzenetére


bim
veterán

Érdekes hogy próba képpen lekötött kondival is próbáltam indítani a gépet és 10-ből 7x el is indult és abból mondjuk 2x a másik irányba. Amikor a kondi ami bedöglött rá volt kötve soha nem indult el csak búgott. :F Lökésre persze megindult.
Nem vagyok járatos ebben de azt hittem ha lekötnek egy motort 380V-ról 220-V-ra akkor kell valami segédfázis hogy működjön. Ezekből kiindulva ha csak meglököm jó irányba a motort indításnál és úgy kapcsolom be (tehát nem fog búgni) akkor esetleg lehetne úgy is használni és nem lenne baja a motornak? :F

(#52976) didyman válasza bim (#52975) üzenetére


didyman
őstag

Ez így van, de ha meglendíted a forgórészt, akkor eléred azt, amit az indítókondi is csinál. Namost kétféle indítókondi van: Állandó és szakaszos üzemű. Neked úgy tűnik, állandó van, az szükséges a motor megfelelő nyomatékának állandó meglétéhez.

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52977) Kernel válasza bim (#52975) üzenetére


Kernel
nagyúr

Nem lesz baja, lehet üzemi vagy indítókondenzátorral is használni. Az indító vagy üzemi nyomatékokban lesz különbség, de ha jól végzi a dolgát, a melegedéssel sincs gond, akkor mehet. A zárlatos kondit le kell venni róla.

Kézi belökéssel is lehet használni, legfeljebb veszélyesebb, de végeredményben ugyanaz, mintha indítórelével és indítókondival menne, ami forgás közben amúgy sem kapcsolódik rá.

Természetes, hogy véletlenszerűen is be tud indulni, valamelyik irányba, attól függően, melyik pillanatban kapja el a szinuszhullámot, illetve milyen pozícióban állt meg a tengely, egy impulzustól átbillenhet a holtponton.

Állandó üzemi kondenzátor használatánál célszerű mérni az áramot, és olyan kondenzátort választani, amivel nagyjából azonos lesz a főfázis és segédfázis árama.

Vagy vannak ökölszabályok is, mint például 70 μF/kW, ahogy írják egy helyen, vagy utána kell nézni részletesebben:

https://www.google.hu/search?q=három+fázisú+motor+egy+fázisra

Egyébként már igen régóta 400/230 V-ról beszélünk, nincs 380/220.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#52978) soldi3r válasza didyman (#52976) üzenetére


soldi3r
veterán

"Indito" nem csak egy van? A masikat "uzemi" kondenzatornak nevezik. Ott 5uF/100W-tal kell meretezni.
Az indito kondit egy nyomogombbal szoktak bekotni, hogy csak inditaskor uzemeljen.

E30 (oo=[][]=oo)

(#52979) pjen válasza soldi3r (#52978) üzenetére


pjen
félisten

Vagy "myháb"relével és akkor nem kell a nyomó gomb,autómatán indul a motor.

(#52980) didyman válasza soldi3r (#52978) üzenetére


didyman
őstag

Az üzemi is indít.

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52981) pjen válasza didyman (#52980) üzenetére


pjen
félisten

Csak nincs akkora indító nyomatéka.

(#52982) #68216320


#68216320
törölt tag

Volna egy BC108 tranzisztorom egy régi Videoton Pong tvjátékban, ami sanszos, hogy hibás.
Viszont nem tudom hogyan lehetne letesztelni. A multiméteren van elméletileg teszter, de fogalmam sincs mit kellene látnom.

(#52983) CPT.Pirk válasza #68216320 (#52982) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Kiforrasztod, majd megnézed a lábait, hogy van-e köztük zárlat. Ha nem csipog a szakadás vizsgáló, akkor bedughatod a multiméter tranzisztor mérő bemenetére (ha van rajta), a helyes bedugás esetén és amennyiben jó a tranzisztor, meg fogja mérni a műszer a bétáját. Ennek hiányában még a B-E lábak között mérhetsz dióda nyitó feszültséget, helyes polaritás esetén.

Vagy akár ki is cserélheted egyből, filléres tranyó. 100mA 45V NPN.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#52984) #68216320 válasza CPT.Pirk (#52983) üzenetére


#68216320
törölt tag

Próbáltam a tranyó mérőt használni, de semmit nem mér, pedig ügyeltem a helyes labkiosztásra.
Megpróbálom a szakadás vizsgálatot, de lehet igazad van és csere, aztán annyi. Ugyanilyet gondolom nem kapok már. Tudni fogják a boltban a helyettesítőt?

(#52985) CPT.Pirk válasza #68216320 (#52984) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Az a 3 paraméter amit írtam az elég lesz. Biztos lesz bc108 a boltban, de bármelyik hasonló "kis jelű" NPN tranyó megteszi, csak a lábkiosztást egyeztesd össze...

Mivel 100..800 között bármekkora lehet a BC108 bétája, így az se túl érdekes a csere szempontjából.

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#52986) darvinya válasza #68216320 (#52984) üzenetére


darvinya
titán

BC108]

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#52987) #68216320 válasza CPT.Pirk (#52985) üzenetére


#68216320
törölt tag

Aha, itt látom a paramétereit.
Köszönöm a segítséget, biztos lesz valami helyettesítő.

darvinya: Aha, köszi

[ Szerkesztve ]

(#52988) Kernel válasza #68216320 (#52982) üzenetére


Kernel
nagyúr

A multiméteren van elméletileg teszter, de fogalmam sincs mit kellene látnom.

A béta áramerősítési tényezőt. Ha lábhelyesen van bedugva és jól érintkezik.

Egyébként én is ritkán használom ezt a részét, hibamegállapításhoz a diódateszt általában elegendő. Csere szempontjából pedig sokszor nem az érték számít, hanem az időhúzás kérdése. Ha jó, akkor rögtön vissza lehet rakni.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#52989) bim válasza Kernel (#52977) üzenetére


bim
veterán

De mitől különbözik az indító és az üzemi kondi? Látni lehet kívülről valamit? :F

(#52990) tordaitibi válasza bim (#52989) üzenetére


tordaitibi
veterán

A motor szempontjabol kulonbozik, nem fizikailag.
Az uzemi allandoan a segedfazis tekercsen van, az indito, mint a neve is mutatja, csak mig felporog a motor.
Ahol nagyobb indito nyomatek kell, ott hasznalnak kulon uzemi kondit, habar egyfazisu motornal sok mindenrol beszelhetunk, csak nagy indito nyomatekrol nem.

(#52991) pjen válasza bim (#52989) üzenetére


pjen
félisten

Sokszo rá is van írva,hogy starter.

(#52992) soldi3r válasza bim (#52989) üzenetére


soldi3r
veterán

Igen. Kell meg valaminek ott lenni, hogy csak inditas kozben mukodjon. Pl nyomogomb, aramrele. Ha lekoveted a kabelezest, akkor megltod, hogy hogyan van bekotve. Ha nincs semmi, akkor uzemi meretu kell neked.

[ Szerkesztve ]

E30 (oo=[][]=oo)

(#52993) mezis válasza bim (#52989) üzenetére


mezis
nagyúr

Itt egy példa.
Csak pár másodpercig lehet feszültség rajta. Ha térfogatához képest szokatlanul nagy a kapacitása (közel 10x), akkor az bizonyára "AC MOTORSTART" kondenzátor.

mezis

(#52994) didyman válasza mezis (#52993) üzenetére


didyman
őstag

Javítok épp egy betonkeverőt, a kondi elsajnálta életét maximum 29 év után (87-es darab). A betonkeverőhöz biztosan nem nyúlt senki még. Ahogy írod, a kapacitásához mérten feltűnően kicsi-80 uF-os, és akkora, mint egy 8-10 uF-os. Abban a keverőben sem relé, sem nyomógomb nincs, csak egy be/ki forgókapcsoló. Nincs konklúzió, csak csodálkoztam én is. :-)

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52995) #68216320


#68216320
törölt tag

Van egy ilyen alaplapom, amin iszonyatos cicergés hallatszik valamelyik tekercsnél. Nehéz megállapítani, melyik csinálja, de ha tippelnem kellene a képen a ventilátortól jobbra lévő 3 közül valamelyik.
Honnét tudnám megállapítani biztosan, melyik csinálja és milyen értékű? Szeretném kicserélni.

(#52996) CPT.Pirk válasza #68216320 (#52995) üzenetére


CPT.Pirk
Jómunkásember

Amíg álló tekercseket használtak, lehetett keresni tapintással a cicergés forrását. Ezeket a kocka tekercseket viszont nehéz lesz vizsgálni tapintással és kiforrasztani sem egyszerű őket.

Szerintem inkább gariztasd le a lapot, ha még garis. Baja ugyan nem lesz a cicergéstől, de ettől még nem normális és csak a vérnyomásod fog emelkedni.

[ Szerkesztve ]

Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)

(#52997) didyman válasza #68216320 (#52995) üzenetére


didyman
őstag

Kondenzátor is lehet a forrása. Hajtogass egy tölcsért papírból úgy, hogy az alján legyen egy pár mm-es luk. A tölcsért tedd a füledhez (vagy mikrofonnal küld ki valamire, ami megszólal) és keresd meg a kérdéses alkatrészt. Az értéke rá van írva, többnyire olyan formátumban, hogy R33-ezt úgy dekódolhatod, hogy az 1R felel meg 1 uH-nek, tehát az R33 az 330 nH (és most nézem, az alaplapon lévők 1R0 értékűek, vagyis 1 uH). Viszont, ekkora áramterhelhetőségű (többtíz A) tekercset boltban nem nagyon fogsz kapni, inkább másik alaplapról tudsz bontani. Típusra példa: http://www.farnell.com/datasheets/87262.pdf
Ha kondi zörög, az egyszerűbb történet, alacsony ESR-ű legyen és legalább akkora kapacitású.

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#52998) #68216320 válasza CPT.Pirk (#52996) üzenetére


#68216320
törölt tag

Nem garis, már használtként került hozzám. Kiforrasztáshoz van pisztolyom és állomásom, az nem probléma. Gondolom olyat nem csinálhatok, hogy csak egy próba erejéig rövidre zárom a lábait, igaz?

didyman: Megpróbálok beszerezni akkor másik alaplapról vagy vga-ról ilyesmit.

Köszönöm a gyors válaszokat. Meglátjuk mire jutok :)

(#52999) didyman válasza #68216320 (#52998) üzenetére


didyman
őstag

Jó ég, nehogy rövidre zárd! :-) Ez nem szűrés, hanem a konverter szerves és nagyon kritikus alkatrésze. A cserével is óvatosan, egy VGA-n lévő nem biztos, hogy alkalmas lesz (kisebb áramra készült esetleg).

"Az Antióchiai Szent Kézigránát. Mínár atya az őrizője e kegyes ereklyének"

(#53000) #68216320 válasza didyman (#52999) üzenetére


#68216320
törölt tag

Ja, értem. Szűrésre gondoltam, de így már érthetőbb. Oké, akkor csak a csere jöhet szóba.

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.