Hirdetés

2024. június 9., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)

Téma összefoglaló

Téma összefoglaló

  • Utoljára frissítve: 2022-07-13 14:16:17

LOGOUT.hu

Ez itt, az elektronikával hobbiból foglakozók fórumtémája.
Lentebb összegyűjtötttem néhány elektronikával kapcsolatos, hasznos linket.

Összefoglaló kinyitása ▼

Hozzászólások

(#48901) darvinya válasza Teasüti (#48900) üzenetére


darvinya
titán

A kérdés inkább az, hogy 1.1 kapcs. mindig kapcsolja 2 fogy.-ot, és ebből 1.2 kapcs. kapcsolja le 1 fogy.-ot.?

Ha ez van, akkor 1.1 kapcs.-nak nullázó szerepe is kell lenni, pl: relé.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48902) Teasüti válasza darvinya (#48901) üzenetére


Teasüti
nagyúr

1.1 kapcs kapcsolja mindkettőt. 1.2 kapcs kapcsolja az egyiket. Csak felkapcsolásról van szó. Tehát ha nyomom a féket értelemszerűen mindkettő világít. Viszont az egyiket fixen be szeretném kapcsolni a féktől függetlenül is. Vagyis nem zárják ki egymást, logikailag lehet nyitott mindkét kapcsoló. A lényeg, hogy az egyik csak akkor igaz, ha csak 1.1 igaz. A másik meg 1.1 or 1.2 esetén igaz.
Természetesen ha mindkét kapcsoló zár, mindkét fogyasztónak világítania kell. Az egyik dedikált féklámpa, a másik féklámpa és kiegészítésként ködlámpa szerepet tölt be.
Nem tudom ennél egyszerűbben megfogalmazni. :B

[ Szerkesztve ]

(#48903) zka67 válasza Teasüti (#48900) üzenetére


zka67
őstag

Szia, a féklámpák működnek gyújtás nélkül is. Így ha bekapcsolva hagyod a ködlámpa kapcsolóját, akkor le fog merülni az akkud.

(#48904) Teasüti válasza zka67 (#48903) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Ez egy motor. Gyújtás nélkül nincs féklámpa. Ne akadjunk fent ilyen részleteken, a user error nem volt kérdés! :N
De ha már szóba került, mire tippelsz a "ködlámpa" honnan kap tápot? ;) Igen, a gyújtáskapcsoló után.

[ Szerkesztve ]

(#48905) darvinya válasza Teasüti (#48902) üzenetére


darvinya
titán

Akkor azt szeretnéd mit helyzet jelző/köd lámpa legyen az egyik, ami gyújtáskor(vagy külön kapcsoló) bekapcsol.
Fék meghúzásakor a másik kapcsol.

Ez két külön áramkör az egész.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48906) Teasüti válasza darvinya (#48905) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Még mindig elbeszélünk egymás mellett. Képzeld el úgy az 1.2 szerepét, hogy az egyik lámpa folyamatosan világít, mintha taposnám a féket (1.1). Égve marad. Ködlámpaként. De amikor erre nincs szükség, akkor egyszerű féklámpa üzemmódban ugyanúgy működésbe lép fékezéskor (és a másik IS, vagyis mindkettő). Ennyire nem vagyok érthető? :B

[ Szerkesztve ]

(#48907) Teasüti válasza darvinya (#48905) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Vagyis adott két féklámpa, eddig faék egyszerű helyzet. A kérdés az, hogy tudok az egyikre ráakasztani egy kapcsolót, amivel szabadon kapcsolhatom azt az egy féklámpát úgy, hogy ez ne legyen hatással a fék áramkörére. Két párhuzamos kapcsoló egy fogyasztón. Viszont ez a fogyasztó összeköttetésben van ugye a másik fogyasztóval - amit nem akarok külön kapcsolni - soros/párhuzamos kötéssel.

(#48908) darvinya válasza Teasüti (#48906) üzenetére


darvinya
titán

Tehát egyszerűen a fék lámpát akarod ködlápaként használni a helyzetjelző lámpa mellett.

Mint a legelső hsz, egyszerű relé.
A fék áramkörbe iktatva nyitó áramkörével, és mikor kapcsolóval kapcsolsz záró áramkörrel direkbe zárod a féklámpát és ezzel kiiktatod a fék kapcsolóját.

[ Szerkesztve ]

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48909) Kernel válasza Teasüti (#48906) üzenetére


Kernel
nagyúr

Először is attól még, hogy két LED-szalag látszólag sorban helyezkedik el, az még nem soros kapcsolás. Néha a LED lakásvilágítós topikban is lehet találkozni ilyen meglepő felfogással.

A 12V tápra mindkét szalag párhuzamosan kapcsolódik, még akkor is, ha egyik végéhez kötjük a másik elejét.

Esetedben pedig logikai VAGY-kapcsolatot kell képezni, másképp fogalmazva diódákkal elválasztani a fogyasztókat egymástól. Alábbi rajzon az ellenállás a fogyasztó (egy ellenállás = egy LED-szalag, vagy izzó, mindegy):

Mivel a féklámpakapcsolók általában testre zárnak, rajzoltam egy ilyen változatot is:

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48910) Kernel válasza Kernel (#48909) üzenetére


Kernel
nagyúr

Illetve annyiból elsiettem, hogy az egyiknél (a féklámpánál) a dióda nem is szükséges:

A pozitív kapcsolású rajznál szintén. Mivel a diódákon esik némi feszültség, ha a fényerőkülönbség észrevehető, akkor Schottky-diódával érdemes próbálkozni, azon kevesebb esik.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48911) Teasüti válasza Kernel (#48910) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Aha, szóval ha jól értem a dióda a megoldás lényege; ez fogja megakadályozni, hogy az 1.2 kiegészítő kapcsoló hatással legyen mindkét szalagra, amik ugye a dióda előtt össze vannak kötve. Asszem világos.
Az mindegy milyen diódákat veszek? Mármint konkrétan, leakasztok vmit a polcról, ami dióda és jó lesz? :B

Néztem egy egyszerű kapcsolást a dual intensity meghajtásra (helyzetjelző kisebb fényerő és féklámpa teljes fényerő) két diódával és egy ellenállással 3pin to 2pin felállásban. Gondolom ugyanolyan dióda, ami a példában szerepel jó lesz ide is. :R

Ami a LED szalagot illeti valószínűleg igazad van, nem gondoltam hogy ez számítana. Gondolom párhuzamosan vannak felfűzve egy sínre az SMD ledek vagy átlapolva, mint a karácsonyfa izzóknál. COB LED szalag esetén is ez a helyzet? Tegnap láttam ilyet először, megtetszett be is rendeltem rögtön. :))

[ Szerkesztve ]

(#48912) Tamy válasza Kernel (#48910) üzenetére


Tamy
senior tag

A bal oldali dióda is felesleges.

Egész életemben azon gondolkodtam, hogy kéne valamit dolgoznom. Ezért aztán a végén nem is maradt rá időm.

(#48913) Kernel válasza Teasüti (#48911) üzenetére


Kernel
nagyúr

Igen, a másik dióda is felesleges, tehát akkor szebben rajzolva csak ennyi:

LED-szalagnál a 12V eleve ki van vezetve a másik végén is, tehát a toldás lényegében annyi, mintha mintha a betápra kötnéd párhuzamosan a következő szalagot is. Eltekintve az áramfüggő feszültségeséstől, ami a szalagon létrejön, de ennek hosszabb szalagnál van jelentősége.

COB-szalagnál is, amelyiknek a két végén van +/- csatlakozás, az csak átvezetés.

1N400x dióda megfelel, vagy ami a videón van, de nem néztem végig, hogy milyet használ.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48914) darvinya válasza Kernel (#48913) üzenetére


darvinya
titán

Ez miként fogja 2 fék lámpából egyiket külön vezérelni, hogy ne legyen hatással maga fék kapcsoló?

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48915) Kernel válasza darvinya (#48914) üzenetére


Kernel
nagyúr

Ha a baloldali kapcsoló zár, akkor csak a baloldali fogyasztó működik.

Ha a jobboldali zár, akkor mindkettő.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48916) darvinya válasza Kernel (#48915) üzenetére


darvinya
titán

Aha, de miként oltja ki a fék kapcsolót?

Mert mint írja:
Vagyis adott két féklámpa, eddig faék egyszerű helyzet. A kérdés az, hogy tudok az egyikre ráakasztani egy kapcsolót, amivel szabadon kapcsolhatom azt az egy féklámpát úgy, hogy ez ne legyen hatással a fék áramkörére.

Tehát a 2 féklámpa alapesetben a fék kapcsolóval működik.
Ezt 1 kapcsolóval 1 lámpát fixre kapcsolni.

[ Szerkesztve ]

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48917) Tamy válasza darvinya (#48916) üzenetére


Tamy
senior tag

A jobb oldali kapcsoló a féklámpa kapcsolója, amit eddig is használt. A bal oldali a plusz, azzal tudja külön az egyiket felkapcsolni.

Egész életemben azon gondolkodtam, hogy kéne valamit dolgoznom. Ezért aztán a végén nem is maradt rá időm.

(#48918) darvinya válasza Tamy (#48917) üzenetére


darvinya
titán

Ok.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48919) zsolti_20 válasza Kernel (#48899) üzenetére


zsolti_20
senior tag

Sikerült végül megoldani egy akkumulátorsegítségével. 4 kivezetése van a feszszabályzómnak. Plussz a test az saját maga. Első kettőre megy a generátor. 3-4-et össze kell kötni, és erre megy az akkumulátor pozitív,világítás. A testet értelemszerűen vázra húzni, illetve az akkumulátor negatívját is. Így az akksi vissza töltődik, lámpám pedig világít. Olyan mintha az akkumulátor szabályozná le a feszültséget. Ez nélkül felszökik 60-70v-ra is, elképzelhető hogy az izzók valamennyit lehúznak belőle, de annyit nem tudnak, hogy a 21w-os ne égjen ki. Mostmár teljesen jól működik köszönöm a segítséget. :R

(#48920) Teasüti válasza Kernel (#48913) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Tökéletes, nagyon köszönöm! :R

(#48916) darvinya
Miért kéne kiiktatni a fék kapcsolót? Gondolom nem jelent problémát két párhuzamos kapcsolót ráakasztani egy fogyasztóra, hisz ugyanazt az áramot kapja mindkét irányból. Ha jól gondolom és nem írtam túl nagy hülyeséget. :B

(#48921) Kernel válasza zsolti_20 (#48919) üzenetére


Kernel
nagyúr

Az akkunak (amellett, hogy puffer) van egy feszültségmegfogó hatása is, de attól még idővel túltöltődne, ha a gerjesztésszabályzó ezt nem gátolná meg.

A szabályzóelektronika viszont a DC-szint érzékelésére van tervezve, puffer nélkül csak lüktető egyenáramot kap, ami nem üzemszerű.

Akár meg is hibásodhat, de ezt egyszerű ellenőrizni, az akku feszültségének mérésével. Felpörgetett motorral sem mehet 14,4 V felé, de inkább ez alá szokták szabályozni.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48922) darvinya válasza Teasüti (#48920) üzenetére


darvinya
titán

Ez igaz.
Viszont itt testre van kapcsoló, autón is test maga az alváz és pozitívat kapcsolnak.
Kérdés az, hogy nem fog át ereszteni ezáltal halvány pislákolás nem mikor féket nyomod.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48923) Kernel válasza darvinya (#48922) üzenetére


Kernel
nagyúr

Negatívot kapcsol, ami persze nem zárja ki, hogy a pozitív is lehet kapcsolt (gyújtásfüggő) vagy fix.

A LED-ek érzékenysége miatt itt is (mint más alkalmazásnál is) előfordulhat, hogy kikapcsolt állapotban is parázslik, de ez elhárítható egy párhuzamos ellenállással.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48924) darvinya válasza Kernel (#48923) üzenetére


darvinya
titán

Nem arra gondoltam, hanem a dióda(nem LED) átereszt, mikor fixre kapcsolják egyiket.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48925) Kernel válasza darvinya (#48924) üzenetére


Kernel
nagyúr

A szilíciumdiódák záróirányú átvezetése gyakorlatilag elhanyagolható, szerintem kisebb a hatása, mint egyéb átvezetéseknek, ami miatt szokott parázslani.

De ha mégis, az is elhárítható.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48926) Teasüti válasza Kernel (#48923) üzenetére


Teasüti
nagyúr

Parázslik? Wow. Gondolom ettől nem fog lemerülni az akku. ;] Bánom is én, parkoló világítás. :D

[ Szerkesztve ]

(#48927) szoke12


szoke12
őstag

sziasztok!
Hegesztőket kell javítanom, és még nem sok tapasztalatom van benne.
Szóval 3 fázisról működő CO hegesztőkről van szó. Van amelyik bekapcsolás után, amikor hegesztenék vele, nagyon hangosan búg.
az egyik a búgás megkezdése után kb 10 mp-el füstölni is kezdett. Így ezekhez nem nyúltam inkább. Mi okozhatja a búgást? Menetzárlat lenne?

"Élj úgy, hogy ha majd lepereg előtted életed filmje, érdemes legyen végignézni!"

(#48928) darvinya válasza szoke12 (#48927) üzenetére


darvinya
titán

Az, azaz tekercs húzal szigetelésének annyi.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48929) Kernel válasza Teasüti (#48926) üzenetére


Kernel
nagyúr

Zárt diódán, illetve nyitott kapcsolón keresztül nem tud lemerülni az akku. Mindegy ilyen szempontból a fényforrás fajtája. Azok mikroáramok (vagy inkább piko), amitől a LED parázslik, akkor is jelen vannak, ha izzó van helyette, csak azt nem látni, mert olyan kis áramtól nem tud felizzani.

(#48927) szoke12

Ezekben diódás egyenirányító is szokott lenni, eleve azért használnak 3 fázist, mert abból 6 diódával simább egyenáramot lehet csinálni. Meg azért is, mert így nem egy fázist kell terhelni jó nagy árammal, hanem háromfelé oszlik a terhelés.

Diódák viszont lehetnek zárlatosak is, ki kell mérni.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48930) szoke12 válasza Kernel (#48929) üzenetére


szoke12
őstag

köszönöm. ezek a diódák hol vannak a gépben? hogy néznek ki szokásos fekete henger?
Magyarul lehet, hogy meg tudom javítani, ha ez a baja?

"Élj úgy, hogy ha majd lepereg előtted életed filmje, érdemes legyen végignézni!"

(#48931) Kernel válasza szoke12 (#48930) üzenetére


Kernel
nagyúr

200 A körüli hegesztődiódák kicsit szigorúbb szerkezetek és elég nehéz őket eltéveszteni:

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48932) szoke12 válasza Kernel (#48931) üzenetére


szoke12
őstag

köszönöm! ez okozhat olyan zárlatot, ami tönkreteszi a trafót?
hogy tudom kimérni, hogy jó-e?

"Élj úgy, hogy ha majd lepereg előtted életed filmje, érdemes legyen végignézni!"

(#48933) Kernel válasza szoke12 (#48932) üzenetére


Kernel
nagyúr

Bármelyik dióda zárlata szembeköt a másik diódára egy félperiódust, amitől a másik is tönkremehet, trafó is leéghet.

Ha le tudod kötni a trafó szekunderét, akkor úgy is ki lehet próbálni, hogy a rendellenes zúgás és melegedés megszűnik-e. Vagy multiméterrel rámérni a diódákra, de ezt befolyásolhatják egyéb alkatrészek is, ha vannak.

Ahol zárlat mérhető, ott bontani kell a dióda vezetékét, utána ismét megmérni a diódát önmagában.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48934) dave0825


dave0825
őstag

Hello mindenkinek!

Más topikot nemigen találtam, ahol témába illő lenne a kérdésem, talán itt a leginkább: ilyen forrasztópáka állomást néztem, mivel Weller-t szerettem volna régóta, de az a fajta, amit melóban használtam néha, annak egy 0-val hosszabb az ára... Mi a véleményetek a fönt linkeltről, esetleg ezen az áron mit tudnátok hasonlót ajánlani? A bolt tőlünk kb. 10 km-re van, azért néztem itt, nem kell rendelgetnem, meg szállítási költség, meg garancia, meg ilyenek. Néztem szintén a közeli városban egy ilyet, viszont ez drágább 1k-val, és 50W-os, a másik pedig 60. Ez nyák, ledek, ellenállások, tranzisztorok, ilyesmik forrasztásában mennyire jelentős különbség? Nekem most egy ilyenem van, már vagy 6-7 éve, és még mindig tökéletes.

[ Szerkesztve ]

Huawei P30 // Suzuki DL650XT '15 <-- Kawasaki Z750 '07 <-- Aprilia RS 125 '99

(#48935) darvinya válasza dave0825 (#48934) üzenetére


darvinya
titán

Nekem ez van [link] több mint 7 éve, és tökéletes tudok forrasztani vele.
Néha SMD-t is, bár ahhoz jobb lenne erősebb.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48936) nyogo83 válasza dave0825 (#48934) üzenetére


nyogo83
senior tag

3 éve van ilyen Fahrenheitom, vettem hozzá plusz hegyeket. Ha van már tapasztalatod a Wellerrel, illetve forrasztás terén, akkor teljesen használható(ebben az árkategóriában). Én rengeteg smd alkatrészt, EEPROM-ot forrasztok vele, minden gond nélkül.

(#48937) dave0825


dave0825
őstag

Köszönöm mindkettőtöknek, bár most nem tudom, mit vegyek (lejjebb kifejtem).
darvinya, lehet hogy veszek egy ilyet is, nem baj ha van tartalékba valami ilyen, árban úgysem olyan drága.
Egyébként néztem ilyet is, egyik munkatársam ajánlotta, neki már egy jó ideje megvan, de majd utánakérdezek nála, hogy mennyi időközönként kell gázt tölteni bele, meg hogyan, mennyiért.
Egyébként az 50-60W-os páka igazából mit jelent? Mármint úgy értem, hogy a hőmérsékletet a szabályzóval állítom be, akkor a teljesítménye miben mutatkozik meg?

[ Szerkesztve ]

Huawei P30 // Suzuki DL650XT '15 <-- Kawasaki Z750 '07 <-- Aprilia RS 125 '99

(#48938) darvinya válasza dave0825 (#48937) üzenetére


darvinya
titán

Drága gáz és hamar kiürül, inkább nagyobb felületre jó.
Nem tud visszahűlni mikor a forrasztandó felülethez ér és hidegebb környezetben, gyorsítja forrasztást.
Viszont hamarabb égeti felületet.
Ez inkább egyén függű, remegő kezüeknek nem jó nagy teljesítmény, mert égethet.

Finomabb és SMD-hez jobb lenne min. 50W-os, de már 30W-ossal is megcsináltam türelemmel.
Végeredménye ugyanaz volt.
Mint 1 éves tapasztalat 50W-ossal, hogy abból csak jobb fajtát szabad venni, mert a hegyet 10 perc alatt tönkre teszi, ha készenlétben van.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48939) Flashback


Flashback
addikt

Sziasztok

Volna egy fok-gyem típusú óránk. A vezérlésével valami gond lett, folyton újra indul a programja.
Valaki bevállalná a javítását? Hozzuk, visszük a cuccot. Egy rétegű, NYÁK jól átlátható.

Üdv!

Bocs nincs hosszú ö, ü és néha az á is ä :)

(#48940) kjani18 válasza Kernel (#48921) üzenetére


kjani18
őstag

Szia

Ezek szerint, ha stabil 14,4V -ot adok autóakksinak, arról feltöltődik, és rajta maradhat az "idők végeztéig"?
Elvileg már ott nem vesz fel áramot, menet közben is ( akár huzamosan - 20 óra autópálya ) ennyit kap, a kocsi csak a feszt szabályozza, a töltőáramot külön nem figyeli semmi.

[ Szerkesztve ]

Olvasd el, benne van a megbízhatóságom is! https://logout.hu/bejegyzes/kjani18/uzletszabalyzatom.html

(#48941) sgery


sgery
őstag

Sziasztok!
Egy egyszerű kérdésem lenne részetekre:
Költözök és az eddig 1 fázisra bekötött jacuzzit most már 3 fázisos helyre kötném be.
Csúcsteljesítményen 11-12kW között fogyaszt. (1 fázison korlátozva volt 7kW körülire a 32A-es bekötés miatt).

A fő kérdés amit nem tudok: elegendő hozzá a 25A-es 30mAh-es fí relé? 3x20A-es villamossági bekötés van előtte. a 30mAh biztos, a névleges áram a kérdés. Pl. ez

Másik kérdés, elegendő lesz-e az 5x4mm2-es MT kábel? Kb. 15m-en lesz vezetve a villanyórától. (most 3x6mm2-es van, de itt ugye 1 szálon fut a teljes fogyasztás és 25-30m-en)

És a harmadik kérdés: Fogyasztásmérő is kell hozzá, nem kell hogy hitelesíthető legyen, csak nekem kell info. Tudtok olcsón javasolni? Pl. ez jó lenne? Picit drága, de még így is szinte a legolcsóbb ahogy néztem :/

Előre is köszönöm a segítségeket, hálás köszönet :)

[ Szerkesztve ]

FurTv-s Lapeno figurát keresek, aki tudja hol lehet venni szóljon!!!:)

(#48942) Lompos48 válasza kjani18 (#48940) üzenetére


Lompos48
nagyúr

...a kocsi csak a feszt szabályozza, a töltőáramot külön nem figyeli semmi.

Amikor eléri a töltési csúcsfeszülséget, az elektro(mecha)nika levágja a generátor gerjesztését. Ezzel szabályoz. Ha konstans feszültséggel tudnád tölteni, akkor természetesen leáll a töltés, mert 2 azonos potenciálú pont között nem folyik áram. Az "idők végeztéig" még igaz is lehetne, ha az akkunak nem lenne önkisülése meg nem szivárogna el itt-ott piszkon, nedvességen stb. keresztül.

(#48943) dave0825 válasza darvinya (#48938) üzenetére


dave0825
őstag

Akkor mit gondolsz, érdemes vennem egy fönt linkelt Fahrenheit-et, ha lebeszéltél a Dremel-ről? :)
Nem drága hozzá a hegy, vagy más tartozék sem.

Huawei P30 // Suzuki DL650XT '15 <-- Kawasaki Z750 '07 <-- Aprilia RS 125 '99

(#48944) Kernel válasza kjani18 (#48940) üzenetére


Kernel
nagyúr

14,4V-ot tartják a vízbontási küszöbnek, ami felett a gázfejlődés annyira fokozódik, hogy csak a dugók kiszedése mellett lehetne tölteni.

A járművek feszültségszabályzói inkább 13,8V körül szoktak beállni, amit időkorlát nélkül elvisel az ólomsavas akku. Vagy vannak korszerűbb akkuk, korszerűbb autókban, ahol 14,4V-ra szabályoz, az arra van tervezve.

Szokványos akkunál 14,4 V-ig lehet tölteni (az áram megfelelő korlátozása mellett), majd ezen a szinten tartva az akku által felvett áram csökkenni kezd. Bizonyos idő elteltével át kell kapcsolni 13,8V vagy kisebb feszültségre (csepptöltés, floating charge). Hogy mikor, azt a gyártó által megadott töltési karakterisztikából is lehet tudni, vagy komplikáltabb töltők az áram csökkenése alapján is válthatnak.

Az egésznek a logikája a Li-ion töltési karakterisztikával rokon, csak kicsit másképp.

Járművekben a töltőáram nincs külön szabályozva, de nem is tud kialakulni olyan nagy áram, ami káros lenne (illetve hamarabb lecsökken), úgy van tervezve a rendszer, a generátornak is van belső ellenállása.

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#48945) darvinya válasza dave0825 (#48943) üzenetére


darvinya
titán

Én úgy vagyok vele, hogy amihez ilyen olcsó az alkatrész is (fűtőbetét).
Az hamar adja meg magát.

Made Robot by Robot −Xiaomi 12T Pro gyászruhás / '06 Focus kombi szürke

(#48946) F_Gergely


F_Gergely
őstag

sziasztok,
adott egy samsung np300E5Z laptop, töltést nem veszi fel, hálózatról sem megy, be sem kapcsol.
Szétszedtem, magán az alaplapon semmi olyat nem látok ami gond lehetne.
Rámértem a töltö csatira, az egy helyen ad ki pozitivat, viszoint sem az akkumlátorig nem jut el sem a töltésvisszajelző ledhez. Ledet ellenőriztem az működik. Akkumlátor csatlakozóhoz áram már nem jut el.
Én első körben a töltő csatlakozó tippelnék ami az alaplapon van, de nem tudom ezt hogyan tudnám ellenőrizni? esetleg valaki tud ehhez valami kapcsolási rajzot, hogy melyik láb micsoda?
Vagy esetleg ötlet hogy még mi lehet a baja?

köszi

(#48947) nyogo83 válasza dave0825 (#48943) üzenetére


nyogo83
senior tag

Nyugodtan megveheted. 3 éve mikor vettem, rendeltem hozzá 4 hegyet, mivel nemtudtam mire számítsak. Még mindig az akkor üzembehelyezett heggyel megy, igaz felváltva egy másik heggyel, mivel van hogy a kúpost van mikor a véső alakút használom. Szóval nem fog egyhamar tönkremenni.

Szerk: fűtőbetét is teljesen okés, felfűtési idő, max hőmérséklet semmit nem változott az évek alatt.

[ Szerkesztve ]

(#48948) BlacKSouL


BlacKSouL
addikt

Amatőr kérdések következnek:
Adott egy 24V-os működési rendszerű garázskapu rendszer(Faust). Van benne 2 db távirányító jelfogó+relé egység, 2 db régebbi szappantartó méretű és 2 db kulcstartó méretű távirányítóhoz. Utóbbi elképzelhető, hogy utólag lett hozzáépítve. A lényeg, hogy a régi gyári jelfogó+relé mondhatni tökéletesen működik, míg a másik az nem nagyon. Hosszas keresgélés után egy hobbielektronikus emberke kisütötte, hogy nem mindig húz be a relé. Ami eredetileg 24V-os. Ezért kicserélte egy 6V-osra. Azonban jelen pillanatban a 6V-os relé sem zár, csak kattog. Jelet adva és a megfelelő lábakat rövidre zárva viszont "működik" a rendszer (nyit/zár a kapu)
Az eredeti relé asszem Omron, 8 lábas, külsőre ilyesmi típus, csak a belső felépítése más, és fehér átlátszó a burkolata. A helyére berakott Finder 5 lábas, 6V-os, ugyanilyen külső felépítésű.

A nemrég történt átépítéskor a 21W-os izzó helyett kapott 2db 10W-os SMD-t. Azonban amikor ez utóbbiak be vannak kötve, a motor alig tudja húzni az ajtót. Nem biztos hogy ennek lehet köze hozzá, de gondoltam a tényszerűség miatt leírom.
A LEDeket kikötve sem működik a relé.

A kérdés, hogy ha egyik relé sem működik rendesen ami most kéznél van, akkor kb. mi lehet a megoldás? Új relé? (Logikus lenne) Ha igen, akkor a megfelelő többi paraméterét feljegyezve milyen relét érdemes venni, hogy üzembiztos legyen? Egyértelműen 24V-osat? Vagy teljes terhelésnél mérjük meg, hogy mekkora feszültség van a vezérlő oldalon, és ahhoz válasszunk?
Egyébként a relék el szoktak így fáradni?

A másik, hogy mit lehet kezdeni a LED kontra motor ügyben? Hogy világos is legyen, és a motor se feküdjön le?
És akkor még egy technikai kérdés: azt, hogy a gombnyomásra elinduljon a kapu, majd újabb gombnyomásra megálljon, aztán ismét megnyomva a másik irányba induljon el, azt a panel egyéb egysége vezérli, vagy egyszerűen maga a relé ilyen, hogy 3 állású bistabil? (Ha igen, akkor már csak a végálláskapcsolót kell megértenem, vagy az csak simán átkapcsolja a nyitott állásba a relét? Hiszen elvileg működéskor a relének valamerre zártnak kellene lennie az egykörös logika szerint.) Azonban jelenleg a relének csak 4 lába van bekötve. 2 vezeték a tekercshez, és 2 a kapcsolóhoz. :U

Köszi előre is.

Aláírás (nem kötelező megadni)

(#48949) PHM válasza BlacKSouL (#48948) üzenetére


PHM
addikt

Első körben a tápfeszültség ellátást nézetném meg egy hozzáértővel,
lehetőleg nem a korábban említett "hobbielektronikus" emberkével.
Ő ugyanis ahelyett, hogy a hiba valódi okát derítette volna fel, csupán
tüneti kezelést alkalmazott a relé cseréjével.
Ha a tápfeszültség rendben, utána lehet tovább lépni:
- Megfelelőek-e a relék az adott tápfeszültséghez?
- Rendben van-e a vezérlésük? Stb.
Nekem gyanús, hogy ha hagyományos, trafós a tápegység, abban
vagy az egyenirányító hibásodott meg, vagy a fő pufferkondi száradt ki.

Ma olyan bizonytalan vagyok... Vagy mégsem?

(#48950) BlacKSouL válasza PHM (#48949) üzenetére


BlacKSouL
addikt

Igen, trafós...

Ok, köszi, akkor egyelőre ezirányban indulunk el.

Aláírás (nem kötelező megadni)

Útvonal

Fórumok  »  Egyéb hardverek  »  Hobby elektronika (kiemelt téma)
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.